Własna firma – czyli jak nie zwariować?

Posiadanie własnej firmy, to marzenie coraz większej ilości młodych ludzi. Kojarzy się z luksusem, ambicjami, kreatywnością i wolnością. Założenie własnej działalności, nigdy wcześniej formalnie nie było też tak proste i nie odbywało się tak szybko, jak obecnie. Przed przyszłym przedsiębiorcą rozwija się również potężny wachlarz wszelkich dotacji, ulg i możliwości. Firma, w zależności od swojej specjalizacji, pozwala na swobodniejsze dysponowanie swoim czasem i sobą. Okazuje się, to być także świetnym sposobem na aktywizację kobiet, które pragną pracować i jednocześnie opiekować się swoimi dziećmi. Działalność gospodarcza pozwala pracować im w domu, zajmując się na przykład szeroko pojętym rękodziełem czy kreując blogi o najrozmaitszej tematyce. Istnieje jednak druga strona medalu, czyli firma „od kuchni”, szczególnie, kiedy mówimy o jednoosobowej działalności.

Nagle marzenia o swobodzie, wolności, większej ilości czasu zderzają się z rzeczywistością. Nie tylko pracujesz nad produktem/usługą, musisz pozyskać klientów, utrzymywać z nimi pozytywne relacje, prowadzić aktywne działania promujące firmę, zadbać o atrakcyjny wygląd swojej strony/bloga/fanpagea, być na bieżąco z nowinkami i ofertą konkurencji, zadbać o wszystkie formalności i zobowiązania względem Urzędu Skarbowego oraz ZUSu, a także doszkalać się i podnosić swoje kwalifikacje i umiejętności. Należy także nie zapominać o sobie, dbać o rodzinę, przyjaciół, dom, poszerzać swoje zainteresowania, być na bieżąco z tym, co dzieje się na świecie, dobrze wyglądać, wysypiać się… pamiętając przy tym o tym, że doba ma 24 godziny.

Jak nie zwariować, nie osiwieć i nie mieć ochoty rzucić tego wszystkiego, zanim na dobre się rozkręciło?

Oczywiście kiedyś każdy i tak znajdzie siwe włosy na głowie, a prowadząc firmę, nie raz przyjdzie ochota żeby ją zamknąć albo porzucić, ale istnieje kilka sprawdzonych sposobów na to, jak nad tym wszystkim zapanować.

 

LUDZIE

Prowadząc nawet jednoosobową działalność, ludzie są głównym czynnikiem decydującym o sukcesie. To na nich należy skupić sporą część swojej firmowej uwagi. Dla ludzi tworzymy produkty i usługi, warto, więc słuchać ich opinii i żywo na nie reagować. Utrzymując pozytywne relacje z ludźmi będziemy mogli liczyć na ich pomoc, wsparcie, doświadczenie i życzliwość, kiedy będziemy tego potrzebowali. Należy również pamiętać, że jako właściciel, nie jest możliwe, aby być specjalistą absolutnie w każdej dziedzinie. Zbudowanie bazy sprawdzonych kontrahentów, innych firm i wykonawców, pozwoli na spokojne planowanie kolejnych działań, projektów i idei.

CEL

Uświadomienie sobie tego, jaki jest cel i kierunek firmy pozwoli na zaoszczędzenie energii i zminimalizuje stres. Obecnie firmy prześcigają się w swoich ofertach, czasem niestety nawet ślepo podążając za obecną modą i trendami. W Internecie każdego dnia pojawiają się filmiki instruktażowe, szkolenia i konferencje, mówiące o tym, jak wygląda sukces i co nim jest. Bardzo łatwo można się w tym wszystkim zagubić. Pojęcie sukcesu jest jednak przecież pojęciem względnym i przede wszystkim należy zrozumieć, co ono oznacza dla nas samych i jaki kierunek chcemy obrać.

CZAS

Pracując na etacie czas pracy jest normowany, pracując dla siebie – pracujemy cały czas. Dość rygorystycznie należy opracować ramy i zasady czasowe, inaczej klęska fizyczno-zdrowotna albo rodzinno-towarzyska jest wręcz nieunikniona. Brak dobrej organizacji czasu grozi także wypaleniem zawodowym, przemęczeniem i potężną dawką stresu. Jeśli charakter działalności nie pozwala ustalić jednolitych i klarownych zasad ogólnych, warto robić na przykład grafik tygodniowy. Pomoże to na bieżąco kontrolować czas, który rzeczywiście musi zostać przeznaczony na pracę oraz ten, który możemy przeznaczyć dla rodziny czy dla siebie.

LUZ

Czasem po prostu trzeba odpuścić, pamiętając, że jesteśmy tylko ludźmi, a nie maszynami. Jeśli pojawi się firmowa porażka, nie uda się zrealizować projektu zgodnie z założeniami lub nie uda się zadowolić klienta – trudno. Stało się. Należy nabrać do danej sytuacji dystansu, przeanalizować ją i być może wyciągnąć wnioski, warto zrobić to jednak spokojnie. Czasami dobrze jest też zrobić sobie firmowy detoks, nie zaglądając do maila, wyłączając telefon, nie sprawdzając, co chwilę wpisów na blogu czy fanpageu. Świat nie przestanie istnieć, firma także, a po małej przerwie wróci energia, chęci i być może pojawią się nawet nowe pomysły.

Prowadzenie własnej działalności to potężne wyzwanie, które może być najlepszą przygodą, misją i sposobem na życie. Nie będzie łatwo, ale warto – wystarczy tylko podejść do tego w odpowiedni sposób.

Add a comment

Excellence Business Meeting - zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie biznesowe

Excellence Business Meeting to nie tylko szansa na nawiązanie unikalnych relacji zawodowych i osobistych. Zaprojektowany z ogromną starannością program spotkania daje możliwość skorzystania z wysokiej jakości warsztatów, wystąpień oraz poznania doświadczeń i historii biznesów. Spotkanie wspierają lokalni przedsiębiorcy, którzy przekazali cenne nagrody w konkursach - książki, gadżety, vouchery, zniżki na warsztaty, darmowe konsultacje, sesje zdjęciowe, zabiegi kosmetyczne oraz kosmetyki. Głównym sponsorem wyjątkowo atrakcyjnej nagrody, dzięki której będziesz mógł poznać przedsmak owocu swojego biznesowego sukcesu jest Toyota Centrum.  Add a comment

Metoda SMART – jak osiągnąć zamierzony cel?

Sren Kierkegaard kiedyś powiedział, że: Nasze życie zawsze pokazuje rezultat naszych dominujących myśli. I coś w tym jest. Każdy ma swoje cele, mniejsze lub większe. Jeśli myślisz, że po powrocie z pracy usiądziesz przed TV lub napijesz się piwa i wypalisz papierosa, to też jest cel. Jednak w tym artykule poznasz metodę, która wspomoże Twoje działania w osiąganiu innych celów… Celów monstrualnych, których boisz się rozpocząć. Jest to Metoda SMART.

 

Add a comment

Recepta na szczęście. Czy taka istnieje?

O szczęściu mówi się bardzo dużo. Powstają na ten temat obszerne artykuły, książki, a nawet prowadzone są badania. Czy istnieje jedna recepta na szczęście? Na to pytanie odpowiada Justyna Krawczyk, pierwsza w Polsce licencjonowana Style Coach, założycielka firmy Jak Być Szczęśliwą Kobietą oraz marki New Style Academy.

Add a comment

Dobra prezentacja PowerPoint– czyli jaka?

 

 

 

W artykule tym znajdziesz praktyczne porady na temat tworzenia poprawnych, czytelnych prezentacji multimedialnych. Pomagam rozwinąć umiejętność wykorzystania odpowiednich form komunikacji językowych, wizualnych, czy dźwiękowych środków wyrazu.

Add a comment
Designed by Valeria_Aksakova / Freepik

Technika Pomodoro – łatwa i skuteczna technika zarządzania czasem

Czy zaczynasz zadania i odkładasz je na później? Albo zaczynasz pracę, w między czasie odpisujesz na maila, dostajesz i czytasz SMS-a, a po godzinie uprzytamniasz sobie, że przecież nawet nie rozpocząłeś priorytetowego na dany dzień zadania? Masz już dość swojej prokrastynacji? Jeśli któreś z tych pytań brzmi znajomo, potrzebujesz skutecznej metody.

Add a comment