Czy Twoja marka handmade ma już męża?

Jedynym kandydatem odpowiednim dla Twojej pani Marki, jest pasujący do niej pan Slogan Reklamowy. Wymarzony, „szyty na miarę”, z którym Twoja marka rozumie się bez słów, bo stanowi on krótki komunikat, będący jej wizytówką. Jest on ponadto jednym z podstawowych narzędzi do kreowania jej wizerunku.

Dobry slogan przyciąga uwagę i daje się łatwo zapamiętać. Firmy, mające na to odpowiednie (czytaj: duże) fundusze, zlecają stworzenie sloganu, jako części kampanii reklamowej i promocyjnej specjalistom. Jednak rękodzielnik z reguły zdany jest tutaj na siebie, swoją pomysłowość i kreatywność. Poniżej przedstawiam 5 punktów, jakimi powinniśmy się kierować przy pracy nad tworzeniem sloganu dla naszej marki:

1. Slogan reklamowy powinien odzwierciedlać Twoją markę wyrażać jej filozofię. Być ich lustrzanym odbiciem, podkreślając osobowość samej marki. Pomyśl więc, co przyświecało Ci przy jej tworzeniu , co cechuje rzeczy, które tworzysz, czym wyróżniają się one spośród innych. Slogan może akcentować wyjątkowość i unikalność Twoich dzieł. Nie sprawdzi się tu hasło w rodzaju „świetna jakość”, „dobra cena”, czy „prawdziwa okazja”, bowiem tak naprawdę nic za takimi słowami nie stoi. „Okazje” wołają dziś do nas z każdej półki w markecie, pamiętajmy też, że „świetna jakość”  jest pojęciem względnym, podobnie jak „niska cena”.

 2. Slogan reklamowy powinien być prosty, zwięzły i sugestywny. Nie sprawdzą się tu fantazyjne sformułowania, niezrozumiałe dla wszystkich słowa, czy ozdobniki.

3. Dobry slogan mówi o potrzebach klienta. Podkreśla wręcz ich spełnienie w oferowanych mu produktach. Niezależnie od ich rodzaju. Skłania do potrzeby zaspokojenia pragnień przy pomocy zakupu danej rzeczy, bądź skorzystania z oferowanej usługi. W pozytywny sposób aktywizujący do działania, w tym wypadku – kupna. 

4. Slogan powinien łatwo zapadać pamięć odbiorcy. Może więc być zabawny, niekonwencjonalny, charakterystyczny, zawierać oryginalne porównanie, parafrazę, stanowić grę słów, np.  „Żubr w trawie puszczy”, „Mariola Okocim spojrzeniu”. Tworząc go można więc złamać utarte standardy.

5. Slogan powinien trafiać do grupy docelowej. Zasada Pareta w odniesieniu do sprzedaży mówi, że 80% osiąganego zysku jest generowane jedynie przez 20% klientów. Wyodrębnij więc grupę klientów, którzy najczęściej kupują Twoje produkty i znajdź w niej cechy wspólne.

Wynotuj ich wiek, płeć, wielkość miasta z którego pochodzą, czym się zajmują oraz wszystko to czego możesz się o nich dowiedzieć, a co może być tu istotne. Jednym słowem – musisz poznać swojego typowego klienta. Takie zestawienie będzie świetnym punktem wyjścia do określenia profilu Twojej grupy docelowej – czyli klientów, którzy będą generować dla Ciebie największy zysk. Zależnie od tego, jakie dzieła wychodzą spod Twoich rąk, mogą to być młode matki stawiające na ekologię i kupujące dzieciom pościel i zabawki z naturalnych tkanin, jeśli tworzysz ekskluzywną, elegancką biżuterię – Twoim targetem będą zapewne młode, dobrze zarabiające kobiety z większych miast, jeśli natomiast Twoje dzieła to oryginalna, kolorowa biżuteria „na każdą kieszeń”- celuj w grupy nastolatek i kobiet bardzo młodych. 

Garść przykładów:

W 1947 roku Frances Geret, jako młody pracownik wymyślił hasło dla firmy De Beers. Zostało ono uznane za najlepszy slogan reklamowy w historii (Advertising Age, 2000) i brzmiało: „A diamond is forever”.

W  roku 1977, William S. Doyle, zastępca komisarza Departamentu Handlu Stanu Nowy Jork zatrudnił agencję reklamową Wells Rich Greene do opracowania kampanii promującej stan Nowy Jork. Prostota projektu sprawiły, że slogan „I Love NY” funkcjonuje po dziś dzień, z powodzeniem promując miasto.

„Rozpuszczają się w ustach, a nie w dłoni”. Któż nie zna tego hasła M&Ms? To przykład na to, że slo­gan rekla­mowy nie musi być bar­dzo krótki, aby być bar­dzo dobrym. Tutaj, aby zako­mu­nikować ważną dla klien­tów zaletę, zapi­sano całe, jak na reklamę, bar­dzo dłu­gie zda­nie. Pokazuje to pri­o­ry­tety takiego pro­jektu. Zwięzłość jest ważna, ale jesz­cze waż­niej­sze jest znacze­nie.

Równie znane są zapewne hasła firm takich jak Nokia („Connecting people”), „Always Coca Cola” Coca-Coli, czy „I’m lov­in’ it” koncernu Mc Donald`s.

Do niewątpliwie udanych haseł reklamowych należy „Red Bull doda Ci skrzydeł”, „Prawie robi wielką różnicę” firmy Żywiec. Apart promuje się zaś hasłem „Z miłości do piękna”, czym także trafia w samo sedno.

Tak więc,  jeśli jeszcze nie macie swojego sloganu w branży handmade, jaki wyróżniałby Waszą markę  – pora na jego opracowanie. Dlaczego?

Bo parafrazując hasło reklamowe znanej firmy kosmetycznej – Wasza marka jest go warta 🙂


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.