Metoda SMART – jak osiągnąć zamierzony cel?

Sren Kierkegaard kiedyś powiedział, że: Nasze życie zawsze pokazuje rezultat naszych dominujących myśli. I coś w tym jest. Każdy ma swoje cele, mniejsze lub większe. Jeśli myślisz, że po powrocie z pracy usiądziesz przed TV lub napijesz się piwa i wypalisz papierosa, to też jest cel. Jednak w tym artykule poznasz metodę, która wspomoże Twoje działania w osiąganiu innych celów… Celów monstrualnych, których boisz się rozpocząć. Jest to Metoda SMART.

Metoda SMART w skrócie

Wszyscy mają swoje marzenia. Chcą by ich dzieci były zdolne, odnosić sukcesy w pracy, mówić dobrze po angielsku, mieć powodzenie u kobiet, zacząć swój biznes, wyjechać na Karaiby, czy w końcu chcą być bogaci. Coś każdy trzyma w zanadrzu i pielęgnuje jakąś myśl. Tylko dlaczego tak jest, że nie udaje się nigdy ich zrealizować?.

To prostsze niż przypuszczasz, brak Ci motywacji. Brak struktury w Twoich myślach i konkretnych celów, bo niestety marzenia to początek, po nich czas na pierwszy (najtrudniejszy) krok. Metoda SMART pomaga w wyznaczaniu celów, zrozumienia co dokładnie chcemy osiągnąć, co powoduje motywacje i zwiększa szanse na osiągnięcie zamierzonego celu.

Jeśli jesteś na liście najbogatszych ludzi Forbes, to nie trać czasu na ten artykuł, bo zapewne już znasz tą metodę lub inną równie skuteczną. Jeśli nie wiesz czy jesteś, to może sprawdź, tu podaje LINK.

Zakładam, że większość czytelników nie jest w pierwszej 100-tce, zatem do rzeczy. Co to jest SMART. Koncepcja SMART to akronim od pierwszych liter słów: Specyfik – Measurable – Achcievable – Relevant – Timely defined. W literaturze również można spotkać polski odpowiednik, który ułatwia zapamiętanie akronimu, tj. cel powinien być: Sprecyzowany – Mierzalny – Atrakcyjny – Realistyczny – Terminowy.

W tym artykule nie skorzystam z dokładnego tłumaczenia, lecz z form polskich, łatwiejszych do zapamiętania, które rozpoczynają się od tych samych liter. 

Sprecyzowany Cel

Musisz rozumieć i wiedzieć konkretnie CO chcesz. Nie wystarczy powiedzieć, chce być bogaty. Również nie zadziała gdy pomyślimy, że "zwiększymy sprzedaż naszego produktu". Bo to mało konkretne, zbyt ogólnikowe. „Chcę zarabiać 50 tysięcy złotych miesięcznie”, „chcę zwiększyć sprzedaż o 15% w stosunku do roku ubiegłego” już brzmi bardziej konkretnie.

Mierzalny

Musimy mieć możliwość zmierzenia postępów naszych działań. Zatem myśl musi być tak sformułowana, by można było liczbami wyrazić, jak daleko jesteśmy od zrealizowania marzenia. Korzystając z naszego przykładu o zwiększeniu sprzedaży, możemy posiłkować się rocznym sprawozdaniem finansowym. Zawiera czas i kwoty.

Atrakcyjny

Jeśli cel jest atrakcyjny, bardziej prawdopodobne jest, że do niego dotrzesz, ponieważ bardziej Cię motywuje do działań. Atrakcyjny cel niesie wartość, kusić do utożsamiania się z nim, nie może pozostawić Cię emocjonalnie obojętnym. Może nie dla każdego większa sprzedaż może być atrakcyjna, zatem wstaw swój cel i zapytaj siebie czy jest wystarczająco atrakcyjny by podjąć się działania.

Realistyczny

Inaczej... możliwy do osiągniecia. Trudno by dziś kobieta została papieżem, lub będąc przysłowiowym Kowalskim marzyć by w na następnym miesiącu polecieć w kosmos. Musisz znać swoje zasoby i rozumieć, iż do realizacji pewnych celów potrzeba czasu. No właśnie, co z tym czasem…

Terminowy

Terminowy, czyli osadzony w czasie. Musimy podać dokładny czas realizacji naszego projektu. Znając deadline - ostateczny termin, w którym masz zakończyć działania, nie będziesz miał problemu z prokrastynacją.

Po co mi wyznaczanie celów?

Bardzo lubię zadawać to pytanie, nie tylko sobie, ale również moim współpracownikom.

Przecież da się żyć z dnia na dzień, mając za główny cel wieczorne oglądanie TV. Jeśli chcesz tak żyć, to OK, ja nie mam z tym żadnego problemu. To Twoje życie i sam za siebie odpowiadasz, jeśli Ci z tym dobrze, to po co zmieniać. Jednak gdy chcesz coś zmienić, musisz mieć motywację, musi Ci się chcieć … chcieć.

Musisz się rozwijać, wziąć za siebie odpowiedzialność, ukierunkować swoje działania, podejmować decyzje, które spowodują, że podążasz właściwą ścieżką, kontrolować swoje działania i czuć że idziesz w dobrym kierunku. Poczujesz się mocny, szczęśliwszy, pełniejszy energii, zaczniesz mieć lepsze samopoczucie, bo przecież jednak pomimo wszystkich tych kłód pod nogami, powolutku idziesz krok za krokiem… I właśnie do tego… potrzebne Ci są cele.

Zanim zaczniesz wdrażać metodę SMART

Na początek by stłamsić i uciszyć całą niepewność, określ swoje sukcesy. Wymień wszystkie przeszłe osiągniecia, to spowoduje, ze poczujesz się pewniej, bo jeśli tyle razy się udało, to znaczy, że i teraz może się udać.

Codziennie spisuj swoje cele

Jeśli naprawdę czegoś chcesz, a cel jest warty wysiłku, spisuj swoje cele. To spowoduje, że staną się priorytetowe, najważniejsze do wykonania danego dnia, zbliżające do wyznaczonego celu.

Jeśli nie jesteś aż tak zmotywowany, a wiem, że sporo osób takich właśnie jest, stwórz:

Przypomnienia o celach

W ciągu bieżących spraw i tych wszystkich zajęć, które wykonujesz, (bo przecież masz rodzinę, pracujesz i tam masz swoje codzienne zajęcia), można stracić z oczu swój cel. Stwórz róznego rodzaju przypominacze. Może to być powieszona w widocznym miejscu mapa myśli, zainstaluj aplikacje na telefon z odliczaniem dni, stosuj afirmację, wprowadź cele do kalendarza i ustaw cotygodniowe przypomnienie.

Szukaj motywatorów

Znajdź osoby, którym udało się dotrzeć do takiego samego celu, studiuj jak to zrobili, obserwuj blogi, czytaj poradniki, biografie. Poszukaj mentora, i postaraj się o regularny kontakt.

Bądź konsekwentny

Codziennie zrób chociaż jeden maleńki kroczek, który zbliży Cię do celu. Pokrój swoje działania na malutkie kawałki. Nie da się zjeść słonia w całości.

Nie szukaj wymówek

Nie sabotuj swoich działań, nie szukaj wymówek, nie myśl o swoich celach jak o czymś strasznym, raczej nastawiaj się na wszystko jak na przygodę, na proces poznawczy.

Inspirujące linki

Jeśli czujesz niedosyt, może znajdziesz jeszcze czas na film kanadyjskiego pisarza i mówcy motywacyjnego z dzieciny rozwoju osobistego i psychologii sukcesu – Briana Tracy. Jest określany jako najlepszy na świecie mówca motywacyjny. Tytuł jest bardzo zachęcający: „Jak wyznaczyć i planować Cele?”

Dasz się skusić? Jeśli tak zapraszam.

 

 

 

Polecam bardzo ciekawy film udostępniony i zrealizowany przez Uniwersytet SWPS. Temat wykładu: "Co zrobić, aby realizować marzenia i cele? Symulacje mentalne"

Prelegent: dr Ewa Jarczewska-Gerc – psycholog motywacji, radzi co zrobić i jakie narzędzia wykorzystać, by usprawnić swoje działania.

 

Na koniec

Nigdy nie jest za późno, zawsze jest dobry czas na rozpoczęcie nowych wyzwań, na wyznaczanie celów. Jest wiele metod wspomagających działania i motywujących. Metoda SMART jest prosta i skuteczna, ale tylko jeśli chcesz cos zmienić. Czy nam się podoba czy nie, wyznaczanie celów jest fundamentalnym czynnikiem zmieniającym nasze życie. Jeśli nie wiesz gdzie będziesz za 5 lat, nie zaczniesz zmieniać czegoś dziś, za te pięć lat bedziesz niezmiennie w tym samym miejscu, no może zmieni sie telewizor. Jeśli nic nie zrobisz, będziesz popychany przez inne osoby, które już poznały swoje cele.

 

"Jeśli nie zbudujesz swojego marzenia, ktoś inny Cię zatrudni, abyś pomógł mu zbudować jego." - TONY GASKINS

Rys.: Clou-Media

Ewa Wiese
Author: Ewa WieseWebsite: http://www.clou-media.de/
CEO
Absolwentka MBA, od 15 lat zajmująca sie dualnie zarzadzaniem i reklamą. Wraz z rozwojem Internetu nieustawicznie poznająca aspekt dynamicznie rozwijającej się szeroko pojętej gałęzi marketingu internetowego. Obecnie obejmuje stanowisko CEO w agencji marketingowej Clou-Media.de z siedziba w Monachium, produkującej krótkometrażowe filmy reklamowe.
Artykuły Autora: