Zanim Twoje rękodzieło trafi do sklepów – 5 pytań

Poważnie zastanawiasz się nad sprzedażą Twoich produktów w sklepach, butikach czy galeriach? To może być kolejny, duży krok w rozwoju, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji na rynku handmade. Zanim jednak podejmiesz ostateczną decyzję, odpowiedź sobie na kilka pytań. To one zaważą na przyszłym sukcesie, jakim może się dla Ciebie okazać sprzedaż rękodzieła online.

1. Wierzysz w swój produkt?

Tworzysz go po to, by zaspokajał określoną potrzebę. Dlatego – możesz czuć się dumna! Dokładasz wszelkich starań, żeby Twój produkt posiadał nie tylko walory estetyczne, ale również – jakościowe. Nie ma zatem nic złego w tym, że chcesz go pokazać światu. Podobnie jak w tym, że Twoja pasja – może stać się z czasem dochodowym biznesem.


Jeśli jednak nie jesteś jeszcze pewna tego, co stworzyłaś – być może sprzedaż na szerokim rynku nie jest dla Ciebie. Być może warto jeszcze popracować nad własnymi umiejętnościami, zanim pokażesz je większemu gronu odbiorców.

foto. Unsplash

2. Twoje wyroby można odtworzyć?

Trudno jest budować sprzedaż, posiadając tylko jeden, unikalny produkt. Oczywiście sama unikalność jest cechą jak najbardziej pożądaną, jednak zdecydowanie łatwiej będzie Ci budować własną markę, jeśli zgromadziłaś (lub jesteś w stanie wytworzyć) więcej produktów. Być może będzie to jeden wzór, odtwarzany na różnorodnych tkaninach, czy choćby ten sam zestaw koralików, wykorzystywanych podczas tworzenia biżuterii.

Zastanów się więc, czy możesz, a nawet chcesz – powtarzać pewne czynności wciąż na nowo. Czy chcesz potraktować własną pracownię jak małą manufakturę, która będzie w stanie dostarczyć określoną ilość produktów handmade – do wybranych sklepów? Jeśli tak – czytaj dalej.

foto. Unsplash

3. Czy koszty przewyższają przychody?

Jeśli tak, musisz na nowo przeanalizować cennik swoich produktów. Warto się tym zająć, zanim nawet przystąpisz do negocjacji z wybranym sklepem czy galerią. Prowizja, którą należy zapłacić takiemu pośrednikowi sprawia bowiem, że finalnie do Twojej kieszeni trafi niższa kwota, niż ma to miejsce w przypadku sprzedaży bezpośredniej. Podobnie wygląda sytuacja przy sprzedaży za pośrednictwem Twoich social mediów lub nawet własnej strony internetowej.

Warto zatem upewnić się, że cena produktu pokrywa wszystkie Twoje koszty, łącznie z poświęconym czasem i pracą. Idealnie byłoby, gdyby jej wysokość zakładała też (choćby niewielki) zysk. Bez tego Twoje rękodzieło nie będzie mieć szans na dalszy rozwój.

rękodzieło
foto. Unsplash

4. Masz już swoją społeczność?

Dobrze, jeśli przed poszukiwaniem nowych rynków zbytu – zgromadzisz wokół siebie zaangażowane grono odbiorców. Mogą to być zarówno media społecznościowe, branżowy blog, jak i strona internetowa z dedykowaną przestrzenią do sprzedaży. Dlaczego to takie ważne? Choćby ze względu na to, że zyskujesz w ten sposób dowód zainteresowania Twoimi produktami.

Poza tym jest duża szansa, że właśnie na tej podstawie współpracujące sklepy czy galerie – ocenią popyt na Twoje rękodzieło. I co najważniejsze – ta ocena będzie pozytywna, co dobrze rokuje na dalszą sprzedaż.

foto. Unsplash

5. Zakładasz odmowę?

Nie każdy sklep bądź galeria, będą zainteresowane Twoimi produktami handmade. Może to być nieodpowiedni moment przesłania oferty lub Wasze dopasowanie produktowe czy wizja promocji okażą się rozbieżne. Dobrze jest już na wstępie zakładać taką ewentualność i się na nią przygotować. Może się bowiem okazać, że w wielu przypadkach spotkasz się z odmową, szczególnie na początku swojej przygody z biznesem rękodzielniczym.

Czy jesteś zatem gotowa podjąć to wyzwanie i chcesz, żeby Twoje produkty trafiły do sklepów czy galerii? Jeśli tak, warto przeczytać również artykuł, w którym poznasz 5 kroków do do sukcesu w branży kreatywnej. Znajdziesz go tutaj. A tymczasem – trzymamy za Ciebie kciuki!

rękodzieło
foto. Unsplash

W-Centrum

Na portalu prezentujemy tematy związane z pasjami, sztuką, zawodami kreatywnymi, rękodziełem, ginącym rzemiosłem, ale także z obszaru social media i sektora NGO, wraz z jego uwarunkowaniami prawnymi, możliwościami jakie stwarza, oraz prezentacją ciekawych inicjatyw z tego obszaru. Zapraszamy do współpracy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

w-Centrum Sztuk