Jak powstaje zaangażowana społeczność w branży handmade?

Czy musimy dosłownie wyskakiwać z lodówki? Czy tylko to pozostaje Nam do wyboru w ogromnym szumie informacyjnym? Mocny przekaz, nie pozostawiający żadnych niedomówień, to (na szczęście) nie jedyny sposób na zgromadzenie wokół siebie pokaźnego grona odbiorców. Do tego zakochanych po uszy w unikalnym rękodziele. Co więc możemy zrobić, żeby Nasz głos wybrzmiał jasno i wyraźnie, wywołując zamierzony efekt? Wystarczy, że stworzymy klarowną przestrzeń, gdzie nie będzie niczego – poza Naszą marką i Klientami. Tylko jak tego dokonać?

Poznaj swojego wymarzonego Klienta

Jednym z głównych czynników, jakie decydują o sukcesie biznesu rękodzielniczego, jest odpowiednia znajomość legendarnej już: grupy docelowej. Niczym prawdziwy poszukiwacz złota, osoba ceniąca unikalność produktów, wykonanych z należytą starannością – będzie przeczesywać sieć. Nie spocznie, dopóki nie znajdzie dokładnie tego, czego potrzebuje. Wyobraź sobie teraz, że dostarczysz takiemu potencjalnemu Klientowi – odpowiednich narzędzi do jego poszukiwań. Ułatw mu dotarcie bezpośrednio do Twojej oferty, rozwiązując po drodze jego problemy.

Wybierz odpowiednie medium

Kiedy zainteresujesz już określoną grupę odbiorców – skieruj ich tam, gdzie będziecie mogli się systematycznie spotykać. Idealne warunki miałyby miejsce rzecz jasna w realu, najlepiej jako autorska galeria Twoich prac. Niestety rzadko mamy taką możliwość, dlatego przestrzeń online to obecnie najbardziej optymalne rozwiązanie.

Do wyboru masz tutaj rozmaite social media, dlatego postaraj się wybrać takie, w których zarówno Ty, jak i Twoja społeczność – poczujecie się dobrze. Nie ważne, czy będzie to fanpage na Facebooku, profil na Instagramie czy Pintereście. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając określone medium? Kluczowym kryterium powinna być Twoja płynność w poruszaniu się. Jeśli więc ,,nie czujesz” danego serwisu – odpuść. Nie ma nic gorszego, niż wymuszone, nienaturalne komunikaty. Wystarczy, że zaczniesz od jednej lokalizacji, a z czasem będziesz dodawać do niej kolejne.

 zaangażowana społeczność handmade
foto. Unsplash

Buduj naturalne zaangażowanie

Inicjuj dyskusje, na palące dla Twojej społeczności tematy. Bez względu na to, czy utworzysz krótką relację, czy tutorial typu step by step – systematycznie realizuj swoje pomysły. Twoja konsekwencja w doborze ważnych dla odbiorców problemów, będzie najlepszą zachętą do aktywności z ich strony. Z czasem przełoży się to również na organiczny wzrost w obszarze sprzedaży, która pojawi się niejako mimochodem. Klienci będą chcieli dzielić się pozytywnymi doświadczeniami z Twoją marką, budując jej rozpoznawalność. W ten sposób, przy odrobinie cierpliwości – powstanie zaangażowana społeczność handmade, na jakiej Ci zależy.  

Pozwól na nawiązywanie znajomości

Społeczność Twojej marki może być idealnym miejscem, w którym rozwiną się relacje ludzi, o zbliżonych do siebie zainteresowaniach. Kiedy więc zapewnisz im możliwość nawiązywania nowych znajomości, poczują się u Ciebie po prostu dobrze. A nowe relacje, naturalną koleją rzeczy przeniosą się również poza przestrzeń online, co daje podwójną wartość.

Nie warto zatem traktować siebie jak samozwańczego ,,guru”, które jako jedyne ma prawo głosu. Jednokierunkowe komunikaty mogą szybko sprawić, że zniechęcisz do siebie potencjalnych Klientów, którzy poczują się w Twojej społeczności jak w klatce. Szczególnie, kiedy rękodzieło aż się prosi o dyskusję na temat technik wykonania tych małych dzieł sztuki czy rekomendowanych w codziennej pracy – narzędzi i półproduktów.

Ograniczaj negatywne reakcje

Społeczność, zgromadzona wokół Twojej marki – chłonie przekaz niczym gąbka. Jeśli więc utrzymasz swoje komunikaty w pozytywnym tonie, podobnie poczują się Twoi odbiorcy czy fani. Pamiętaj jednak, że jesteśmy tylko ludźmi, dlatego mamy też swoje problemy, które mogą wylać się w przestrzeni online. Konieczne będzie wtedy eliminowanie ,,,złych” wpływów i demokratyczne wyciszanie głosów, które mogą zaszkodzić Twojej społeczności. Nie chodzi tutaj o usuwanie chociażby negatywnych komentarzy, ale o moderowanie dyskusji tak, żeby zachować kulturalny ton rozmowy. Zbawienny okazuje się regulamin, określający zasady postępowania w tego rodzaju sytuacjach.

zaangażowana społeczność handmade
foto. Unsplash

Planuj z wyprzedzeniem

Jednym z lepszych sposobów na stałe przyciąganie nowych członków do Twojej społeczności, jest regularne organizowanie wydarzeń. Takie działanie ma kilka zalet. Pierwszą z nich jest systematyczność, która daje poczucie ładu, a co za tym idzie – również bezpieczeństwa. Poza tym regularne wydarzenia, jak np. transmisje live, rozdania czy konkursy – są doskonałą okazją do zebrania informacji zwrotnej od Twoich fanów i wejścia z nimi w bezpośrednią interakcję. Nie wspominając już o dreszczyku pozytywnych emocji, który wzbudza taka bliska i autentyczna relacja.

Stwórz przestrzeń do rozwoju

W miarę, jak rozwija się Twoja marka handmade, może się okazać, że potrzebne będą zmiany. Jedno medium nie pomieści rosnącej społeczności i zechcesz znaleźć nowe. Możliwe jest też, że będziesz potrzebować wsparcia w opiece nad fanami, w postaci dodatkowej pary wirtualnych rąk. Nie bój się tego kroku!

Dobrze, jeśli zakładasz różne możliwości i zostawia miejsce, aby wprowadzać zmiany czy ulepszenia. Jeśli będziesz wprowadzać je w sposób przemyślany – Twoi fani pójdą tam, gdzie ich zaprowadzisz. Zaangażowana społeczność handmade potrzebuje przecież miejsca na to, żeby się rozwijać – podobnie jak Ty!


W-Centrum

Na portalu prezentujemy tematy związane z pasjami, sztuką, zawodami kreatywnymi, rękodziełem, ginącym rzemiosłem, ale także z obszaru social media i sektora NGO, wraz z jego uwarunkowaniami prawnymi, możliwościami jakie stwarza, oraz prezentacją ciekawych inicjatyw z tego obszaru. Zapraszamy do współpracy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

w-Centrum Sztuk