Jak stworzyć niszowy produkt?

To jedno z najczęściej zadawanych pytań w każdym biznesie. Szczególnie w branży handmade, gdzie unikalność to prawdziwe ,,być albo nie być” Twojej marki. Jednak nie ma czegoś takiego jak niszowy produkt! Jest za to niszowa grupa docelowa, której potrzeby powinien zaspokoić właśnie Twój produkt. Poszukiwania warto więc zacząć w tym miejscu, przechodząc przez kolejne kroki.

Działaj jak przedsiębiorca

Większość twórców i przedsiębiorców z branży handmade, nie zaczyna od biznesowego sposobu myślenia. To konieczne, aby Twoja firma miała szansę rozwoju, a pasja – mogła stać mogła się sposobem na życie. Jeśli więc nie myślisz jak przedsiębiorca – najwyższy czas, żeby to zmienić. A im szybciej pożegnasz się ze złudzeniami i uświadomisz sobie twarde prawa rynku, tym lepiej dla Twojego twórczego biznesu.

Od czego zacząć? Trzeba przede wszystkim wydostać się z przestrzeni produktowej i poznać perspektywę odbiorców Twojej oferty. Taka analiza powinna się odbywać w kategoriach, jakie nie zostały do tej pory zauważone. Zwróć zatem uwagę na potrzeby, które pozostają niezaspokojone. Poznaj obawy i problemy u samego źródła, pytając o nie przy każdej nadarzającej się okazji. Właśnie tak robią przedsiębiorcy.

Bądź twórcą

Gdy odkryjesz, czego szuka Twoja grupa docelowa – czas na działanie. Możesz rozpocząć pracę nad produktem, który będzie odpowiedzią na konkretne potrzeby. Im bardziej konkretne, tym lepiej dla Ciebie i Twojego biznesu. Dlatego dopytuj i zasięgaj opinii. Włącz swoich potencjalnych Klientów w proces tworzenia, prosząc ich pomoc w podejmowaniu rozmaitych decyzji.

Będzie to miało dwie zasadnicze zalety. Po pierwsze, stworzysz produkt, który rozwiązuje konkretny problem. A co ważniejsze, pokażesz swoim odbiorcom, że są częścią tego, co dla nich tworzysz. W tym tkwi sekret unikalności Twojego produktu i samej marki.

Pozorny brak odbiorców

Jeśli nie potrafisz znaleźć odbiorcy dla swoich produktów, może się okazać, że na tą chwilę zwyczajnie nie istnieją. Zła identyfikacja grupy docelowej to dość powszechny problem, który zniechęcił już nie jednego przedsiębiorcę. Dlatego Ty musisz iść o krok dalej i ponownie wszystko przeanalizować.

Jeśli masz trudności ze znalezieniem grupy docelowej dla niszowego, ręcznie robionego produktu, cofnij się nieco i ponownie na niego spójrz. Zastanów się, do kogo jest on adresowany i jaką konkretną potrzebę zaspokaja. Jeśli nie umiesz odpowiedzieć na to pytanie – rozejrzyj się za pustą przestrzenią na rynku handmade. Następnie popraw swój produkt tak, aby ją zapełnić.

Uzbrój się w cierpliwość

Rynek handmade jest pełen ludzi, którzy zakładali firmy, ponieważ byli w czymś dobrzy. Niestety później odkrywali, że nikt nie chciał kupować ich produktów w ilościach, które zapewnią przetrwanie.

Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji, musisz pamiętać, że tworzenie oferty to proces. Twój pierwszy, niszowy produkt jest ,,tylko” prototypem. Pierwszą z wielu prób znalezienia przestrzeni dla siebie i swojej twórczości. Jeśli podejmiesz ich wystarczająco dużo, odkryjesz idealne miejsce. W dodatku takie, gdzie przed Tobą – nie było jeszcze nikogo!


Anna Cichańska

Absolwentka warszawskiej APS, oddana koncepcji content marketingu. Realizuje się jako copywritera, pisząc pod marką Nowy Kontent. Z przyjemnością wspiera kobiece biznesy. Zarówno w pracy, jak i w życiu – stawia na wzajemne interakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

w-Centrum