kreatywność

Kreatywność, jako kluczowa kompetencja przyszłości. Czy bycia twórczym można się nauczyć?

Czym jest kreatywność? To najbardziej pożądana kompetencja w dzisiejszych czasach. Z uwagi na szybko zmieniającą się rzeczywistość, postęp technologiczny oraz dużą konkurencję, wymagane jest od nas, abyśmy tworzyli nowe, innowacyjne pomysły w krótkim czasie, które pozwolą nam się nam wyróżnić się wśród innych osób i osiągnąć sukces, czy to w życiu codziennym, czy w pracy.

Twórczość to proces myślowy, który prowadzi do nowych i użytecznych rozwiązań, może być umyślnie wywoływany w kontrolowany sposób.

Dlaczego warto robić coś, na czym się nie znamy?

Jeśli nie masz o czymś pojęcia, nie jesteś specjalistą w danej dziedzinie, a jesteś ciekaw danego tematu to zapewne kieruje Tobą motywacja parateliczna. Odczuwasz ekscytacje, Twoja uwaga pochłonięta jest przez działanie i nie zwracasz uwagi na ograniczenia. Nie skupiasz się na konkretnym rezultacie, lecz sama aktywność działania sprawia Ci przyjemność.

Jeśli nie jesteś ekspertem w danej dziedzinie to równocześnie nie jesteś ograniczony, nie masz utartych schematów działania (nie wiesz tak naprawdę co jest możliwe, a co nie), dlatego łatwiej jest Ci wymyślić kreatywne rozwiązanie.

Pracujesz nad swoją twórczością i kreatywnością, dzięki której tworzysz nowe i interesujące pomysły. Mózg do mięsień, który możesz ćwiczyć podobnie jak ciało na siłowni. Niećwiczony – zanika.

kreatywność
foto. Unsplash

Co daje Ci kreatywność?

Jeśli zainteresowała Cię nowa rzecz lub temat, to zapewne zgłębianie jej wytwarza pozytywny nastrój, który działa stymulująco na twórcze myślenie, rozwiązywanie problemów.

Pozytywny nastrój aktywizuje w mózgu odległe i nieoczywiste elementy, w związku z czym powstają innowacyjne pomysły. Co więcej, badania pokazują, że materiał powiązany z pozytywnym nastrojem jest lepiej zapamiętywany.

Jedną z zasadniczych cech twórczego myślenia jest aktywne podejście do problemu, często skutkujące jego daleko posuniętą modyfikacją. Osoby, które myślą twórczo nie godzą się na szukanie rozwiązania problemu w postaci, w jakiej go sformułowano. Przeciwnie, starają się uprościć, zredefiniować, postawić na nowo, niekiedy wręcz zastąpić innym problemem.

Trzeba zrozumieć postawiony problem, przeanalizować, wygenerować, a następnie wyselekcjonować rozwiązania, poddać modyfikacji, a następnie przejść do realizacji planu i oceny pomysłów.

Kreatywności można się nauczyć. Ciesz się tym, co robisz, pozwól sobie na najbardziej irracjonalne pomysły i kieruj się zasadą odroczonego wartościowania. Nie oceniaj zbyt wcześnie swoich pomysłów, ale szukaj rozwiązań „co jeszcze…” możesz wymyślić w danym temacie.

kreatywność
foto. Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

w Centrum