Poukładana

Czy wybierasz rzeczy ważne? Prosty test, który pozwoli Ci zobaczyć, na co NAPRAWDĘ poświęcasz czas

Zadanie pierwsze: magiczna karteczka i rzeczy ważne

Weź do ręki kartkę. Zapisz na niej 5 ważnych dla Ciebie rzeczy. Tak zwyczajnie, hasłowo np. córka, żona, siatkówka, ogrodnictwo, szkicownik. To mogą być osoby, tj. mąż czy dziecko, ale też rzeczy, które wiążą się dla Ciebie z radością. Imię przyjaciółki, ulubione hobby, książka, do której wracasz, potrawa, którą kochasz przygotowywać, kraj, który jest Twoim drugim domem. Niech będzie na niej zapisanych 5 rzeczy lub osób, które sprawiają Ci radość.

Możesz sobie to ułatwić, grając w skojarzenia.

  • Pomyśl: co daje mi radość?
  • Dzięki czemu się uśmiecham?
  • Przy kim czuję się dobrze?
  • Do kogo lub czego tęsknię?
  • Kiedy czuję ekscytację w całym ciele?

Koniecznie zapisz co najmniej 5 rzeczy, ale postaraj się, by nie było ich więcej niż 7. Uwaga: możliwe, że się rozpędzisz i zaczniesz wypisywać ich więcej. Ustal, że wybierasz 7 najważniejszych. Kartkę schowaj do portfela – będzie Ci jeszcze potrzebna!

Na potrzeby tego doświadczenia, nazwijmy ją “magiczną kartką”.

Poukładana
Magiczna karteczka foto. Paulina Strzyga

Zadanie drugie: schemat tygodnia

Teraz zajmiemy się Twoim tygodniem. Na kartce formatu A4 zrób tabelkę z 7 dniami tygodnia. 7 kolumn z wierszami, w których wypisane są godziny (Schemat tygodnia znajdziesz w ebooku Buduj zdrowe nawyki​). A następnie przez cały tydzień uzupełniaj swój schemat tygodnia.

Wpisz, co robisz w określonych godzinach, kiedy pracowałaś, kiedy robiłaś zakupy, od której do której oglądałaś telewizję. Ja w takich sytuacjach ustawiam alarm w telefonie co 2-3 godziny: kiedy dzwoni – jak najszybciej notuję w tabelce informację, co robiłam na przestrzeni tych paru godzin. Bardzo ważne jest to, by robić to skrupulatnie. Zapewniam Cię, że warto zrobić to ćwiczenie, by w końcu zobaczyć, na co NAPRAWDĘ spędzamy swój czas – to otwiera nam oczy.

Postaraj się zanotować swoje czynności przez cały tydzień. Jeśli miałaś czas wolny, zapisz, co w tym czasie zrobiłaś, np. czas wolny: grałam w planszówki.

Poukładana
Schemat foto. Paulina Strzyga

Zadanie trzecie: rozwiązanie testu

Wyciągnij magiczną kartkę z portfela i przygotuj wypełniony schemat tygodnia. Następnie weź różowy mazak (może być jaskrawożółty – ważne żeby był widoczny) i podkreśl w schemacie tygodnia tylko te rzeczy, które widnieją na magicznej kartce.

Czy dla tych kilku super ważnych rzeczy znalazło się dla nich miejsce w codziennej rutynie?

Odpowiedzi:

  • 3-4 w tygodniu – całkiem dobry wynik,
  • 1-2 – czy przypadkiem nie skupiasz się tylko na rodzinie, zapominając o sobie? Albo odwrotnie: tylko na sobie zapominając o bliskich?
  • no i nieszczęsne 0 – tak długo nie pociągniesz. Serio. Czas wpisać ważne rzeczy w plan dnia.

Teraz czas na wnioski

Zastanów się: jak często poświęcasz czas na to, co jest dla Ciebie ważne? Na magicznej karteczce zapisałaś rzeczy i ludzi najważniejszych, wywołujących radość. Rzeczy, dzięki którym czujesz szczęście i odnajdujesz równowagę w chaosie i stresie. Oni powinni być nieodłącznym elementem Twojej codzienności. Jasne, nie musisz codziennie gotować spaghetti czy biegać, ale te aktywności powinny pojawić się chociaż raz na tydzień (spaghetti może być raz na dwa ;)). Chociaż są takie obszary, które powinny mieć miejsce codziennie. W jaki sposób w schemacie opisałaś zabawy z dziećmi albo bliskość z mężem? Czy przypadkiem czas z dziećmi nie był dzielony z telewizorem w tle? Albo przygotowaniem obiadu? I czy wieczorne czytanie książki kiedy Twój małżonek siedzi w fotelu obok i zamieni od czasu do czasu z Tobą kilka zdań, traktujesz jako czas z mężem?

Poukładana
Wyniki testu foto. Paulina Strzyga

Rzeczy ważne – a codzienność

Z łatwością wymieniamy rzeczy ważne, ale już z trudnością wpisujemy je w grafik albo egzekwujemy w tygodniowej rutynie. Wciąż je przesuwamy “na później” zamiast twardo się ich trzymać. Planujemy spotkanie z przyjaciółką, ale ostatecznie zostajemy dłużej w pracy. Zależy nam na zdrowiu, ale zamiast iść na siłownię czy kupić sałatkę wciągamy szybkiego kebaba w drodze do domu. Za wszystkim gonimy, śpieszymy się ślepo, pędząc nie wiadomo gdzie, ale gnamy przy tym bez tchu, bez zastanowienia – bo zawsze jest coś do zrobienia.

Oczywiście zdarzają się momenty kiedy nie mamy wyjścia i skupiamy się na pracy, ważnym projekcie, egzaminach. To normalne! Ale owe rzeczy z magicznej krótkiej listy są elementami, bez których za długo nie przeżyjemy. One są naszym oddechem. Są na niej ważni dla nas ludzie, kluczowe relacje, ale też rzeczy, które nas wzbogacają i czynią szczęśliwymi. Nie możemy o nich zapominać. Nie możemy zbyt długo “trwać” bez nich.

Nie masz czasu na to, co ważne?

Doskonale to znam. Jeśli interesuje Cię kwestia priorytetów, zajrzyj do wpisu: ​Priorytety – a Twoje wybory w codzienności. Co jest w życiu ważne?

Doba napięta na maksa i nic już z niej nie wyciśniesz. Ważne i pilne sprawy piętrzą się jedna za drugą i tylko przez przypadek znajdujesz 40 minut na telewizję. Przeciągniesz do 2 godzin, bo Tobie też należy się relaks! I na siłownię nie pójdziesz, bo dawno nie czytałaś i akurat dziś masz ochotę, a przecież literatura ubogaca. A w ogóle to trzeba porządki zrobić w domu! Przecież nie wyjdziesz na randkę z mężem jak nie ogarnięcie mieszkania – randkę można przełożyć. Są sprawy ważniejsze! Znam to wszystko. Doskonale wiem kiedy i jakich szukam wymówek, by nie zrobić tego, co powinnam.

Wymówek jest cała masa – każdy ma inne. Sądzę, że też znasz swoje. A jeśli nie to nagrałam na ten temat podcast, który znajdziesz o tutaj i jeśli Cię to ciekawi: serdecznie zapraszam. ​Wymówki: których używasz na co dzień?

Poukładana
To, co ważne foto. Paulina Strzyga

Test na rzeczy ważne – wnioski i podsumowanie

Ten test uzmysławia dwie rzeczy:

  • po pierwsze: wypisując rzeczy, które są dla nas naprawdę ważne – zaczynamy je bardziej dostrzegać i pamiętać o ich obecności w naszym życiu;
  • po drugie: dzięki schematowi tygodnia dostrzegamy, na co naprawdę przeznaczamy swój czas (a to może czasami zaboleć).

Uzyskałeś niski wynik w teście? Spokojnie, to się da naprawić. Zamiast martwić się i przejmować, że nie wciskasz ważnych rzeczy w plan – po prostu zacznij od małych kroków.

  • Masz kilka minut wolnego? Zajrzyj na swoją magiczną karteczkę i zobacz, czy coś możesz wcisnąć akurat w tych kilkanaście minut. Może warto zadzwonić do przyjaciółki?
  • Jesteś uziemiona w autobusie, stoisz w cotygodniowym korku? Znam osoby, które w tym czasie szydełkują – tak znajdują czas na swoje pasje.
  • Masz dylemat: zrobić pranie czy wykonać sesję jogi? Ustal stały dzień na pranie i daj swojej głowie odpocząć. Niech się zrelaksuje na macie.

Uświadomienie sobie, jak realnie wygląda nasze życie: to pierwszy krok do zmiany. Drugi wykonujemy wtedy, gdy dociera do nas, że mamy wybór. A trzeci, gdy wybieramy to, co naprawdę ważne.


Podziel się tym artykułem!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error

Dołącz do Nas!

w- centrum