portal w-centrum

„Bo to się zwykle tak zaczyna”

Chociaż słowa tej starej piosenki finalnie niewiele mają wspólnego z biznesem, to jednak wielokrotnie od młodych przedsiębiorców je słyszę, zwłaszcza zaś, gdy pytam ich: Co? Jak? Kiedy się zaczęło?

Przygoda z biznesem najczęściej swój początek ma w pomyśle, który niejednokrotnie rodzi się z pasji. Ale nie należy też zapominać, że rozpoczęcie własnej działalności jest też w rzeczy samej konsekwencją tego, czy posiadamy w sobie pewne pokłady i zasoby postaw przedsiębiorczych.

Człowiek przedsiębiorczy to…

W zasadzie bardzo trudno jednoznacznie określić jakie cechy posiada, lub powinna posiadać osoba przedsiębiorcza. W mojej ocenie najważniejsze są trzy, które niejako towarzyszą nam od momentu dorastania, i które albo stale rozwijamy, albo czasem nieświadomie i powoli, zwyczajnie usypiamy usypiamy w sobie.

Po pierwsze więc – ważne jest optymistyczne podejście do otaczającej nas rzeczywistości, które objawiać się może (i powinno!) aktywnym podejmowaniem wszelakiego rodzaju wyzwań. Optymista szybciej zjednuje sobie sprzymierzeńców- co w biznesie jest niezwykle ważne, ponieważ niezależnie od rodzaju działalności, jaką byśmy prowadzili- w większym lub mniejszym stopniu, opieramy się na kontaktach z innymi ludźmi. Człowiek optymistycznie patrzący na świat nie obawia się wyzwań czy ryzyka. Własna firma to dla każdego młodego przedsiębiorcy życiowe wyzwanie, obciążone ryzykiem, które jednak zdecydowanie łatwiej podjąć, gdy na świat patrzymy przez różowe okulary i nie zamartwiamy się na zapas.

Po drugie – świadomość zasadyjest przyczyna, będzie skutek znacznie może pomóc w oszacowaniu ryzyka i przewidzeniu dalszych, ewentualnych kroków. Umiejętność logicznego, przyczynowo skutkowego myślenia to również zdolności analityczne, niezbędne w podejmowaniu decyzji np. ekonomicznych. Chaos nie sprzyja racjonalnym decyzjom i działaniom, dlatego przedsiębiorczość powinna mieć odniesienie w umiejętnościach organizacyjnych i przywódczych.

Oczywiście postawy przedsiębiorcze kształtują się w nas od dziecka i doskonalimy je w mniejszym lub większym stopniu przez całe życie, a przecież nie każdy odnajduje się w roli właściciela firmy.

Dlaczego?

Znów musimy powrócić do naszego pomysłu na biznes i zastanowić się, czy sam pomysł jest wystarczający, aby firma osiągnęła sukces. Statystyki tzw. „przeżywalności” młodych firm w pierwszych 24 miesiącach funkcjonowania niestety wskazują na bardzo ważny problem: pomysł- nawet w naszej ocenie- najlepszy, bez dogłębnej analizy rynku i strategii działań, nie wystarcza, aby osiągnąć biznesowy sukces.

Co należy sprawdzić/określić?

Twoja pasja może okazać się bardzo dobrym pomysłem na własną firmę, będziesz przecież robić to, co kochasz, ale….

  1. Określ w możliwie precyzyjnym zakresie, kto będzie Twoim klientem, jaki ma oczekiwania i preferencje. Pamiętaj – nie idź na skróty twierdząc, że „moja firma będzie dla każdego”.
  2. Zbadaj rynek, na którym chcesz działać i określ jego skalę. To nic trudnego, podglądaj konkurencję, śledź opinie, np. w mediach społecznościowych.
  3. Opracuj plan marketingowy i sposoby, które wykorzystasz, aby pozyskać nabywcę.
  4. Wypisz mocne i słabe strony swojej działalności oraz szanse i zagrożenia, na które nie masz bezpośredniego wpływu, ale one mogą mieć wpływ na powodzenie twojego biznesu. Diagnoza ta pozwoli Ci znaleźć luki, które będzie trzeba wypełnić np. dodatkowymi umiejętnościami, kwalifikacjami czy kompetencjami.

Często pośpiech jest złym doradcą, dlatego daj sobie chwilę, aby to co zrodziło się w głowie znalazło swoje miejsce również na papierze. Możesz swoją przygodę z własną firmą rozpocząć od słów: „ Bo to się zwykle tak zaczyna”.

Autor: Katarzyna Machałowska


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

w- centrum