stres

Wpływ stresu na postrzeganie świata

Pogoń za karierą, chęć posiadania dóbr materialnych, szybkie tempo życia,  postęp technologiczny oraz łączenie życia zawodowego z obowiązkami osobistymi wpływają negatywnie na poziom stresu.  Stresu nie da się jednak wyeliminować całkowicie z naszego życia zawodowego i osobistego, choć  pogarsza on jakość zdrowia, a co za tym idzie, również życia. Jeśli jednak nie da się go całkowicie wyeliminować, to co mamy z nim zrobić? Czy stres może być dobry, czy tylko zły?

Poznaj wroga, czyli czym jest stres

Jak to jest, że to samo wydarzenie np. wystąpienie publiczne  dla jednych jest bardzo stresujące a dla niektórych wręcz przeciwnie?  Odpowiedź jest prosta. Jeśli sprostanie zadaniu jest w naszym zasięgu, mamy przekonanie, że bez problemu damy sobie radę, to nasz poziom stresu będzie wówczas minimalny, czasem w ogóle go nie odczujemy. Jeśli jednak konkretna sytuacja będzie w nas wywoływała uczucie paniki i przerażenia, to w przypadku kiedy nawet sprostamy zadaniu, będzie ono wymagało od nas mega dużych pokładów energii. Poziom stresu będzie wtedy bardzo wysoki, ze względu wykorzystane koszty psychofizyczne.  Jak podaje Lazarus ,,stres jest rodzajem relacji między wymaganiami otoczenia a możliwościami osoby do sprostania im bez nadmiernych kosztów”. 

Należy pamiętać, że to nie sam stres wpływa negatywnie na nasze funkcjonowanie, ale nieumiejętność radzenia sobie z nim. Metody radzenia sobie ze stresem są różne i to co działa na koleżankę, niekoniecznie będzie odpowiednie dla mnie. Trzeba znaleźć swój sposób na odreagowanie, oczywiście na raniąc innych.  Przykładowo jeśli koleżance pomaga aktywność fizyczna np. bieganie, a my tego nie lubimy i na samą myśl o tym już jesteśmy zmęczeni, to pomińmy tę metodę, ponieważ odniesiemy skutek wręcz odwrotny.

Odpowiednie radzenie sobie ze stresem wpływa silnie na naszą higienę psychiczną. Dlaczego? Emocje związane z przeżywanym stresem, jeśli będą się kumulować i nie będą miały ujścia, można porównać do  balonu, który dmuchamy, dmuchamy aż w końcu pęknie, powodując  konsekwencje psychiczne dla nas i naszego  otoczenia.

Długotrwały chroniczny stres pod wpływem dodatkowych czynników środowiskowych i predyspozycji genetycznych może doprowadzić też do epizodów depresyjnych, czyli trwających minimum dwa tygodnie poniższych objawów:

  • obniżony nastrój,
  • brak energii, większa męczliwość, uczucie stałego zmęczenia,
  • utrata zainteresowań lub przyjemności z czynności, które dotychczas ją sprawiały,
  • spadek poczucia własnej wartości,
  • wyrzuty sumienia i poczucie winy,
  • myśli o śmierci, samobójstwie, tendencje samobójcze,
  • trudności w skupieniu się, myśleniu, podejmowaniu decyzji,
  • zaburzenia snu,
  • zaburzenia łaknienia – zwiększony lub zmniejszony apetyt,
  • lęk, uczucie stale występującego napięcia oraz zamartwianie się,
  • dobowe wahania nastroju,
  • spadek popędu seksualnego,

Oczywiście należy  mieć na uwadze, że są różne rodzaje depresji i u każdego mogą występować inne objawy.  Aby stwierdzić czy pojawiła się depresja należy zgłosić się niezwłocznie do lekarza, ponieważ nieleczona, może mieć poważne konsekwencje.

Stres dobry czy stres zły

Stres nie bywa tylko zły, wbrew potocznym przekonaniom. Stres może być również mobilizujący. Stres krótkotrwały jest dobry, bo mobilizuje nasz organizm, uaktywnia się wtedy  mechanizm walki lub ucieczki. Natomiast stres długotrwały powoduje kumulację objawów, które utrzymując się miesiącami sprawiają, że nasza psychika i organizm nie wytrzymuje takiej presji. Rosnące tempo życia i  pęd sukcesu nie ułatwiają nam tu sprawy. 

Zarówno zbyt mały jak i zbyt duży poziom stresu zmniejsza naszą umiejętność efektywnego wykonania danego działania. Najlepiej funkcjonujemy, gdy istnieje optymalny poziom pobudzenia, gdyż mobilizuje to nas do działania, ale nie paraliżuje. Dlatego ten stres, którego się boimy, jest nam tak naprawdę potrzebny. Należy pamiętać, że ważną kwestią jest znalezienie naszego indywidualnego sposobu na radzenie sobie z nim. Bo to właśnie nieumiejętność radzenia sobie ze stresem i kumulacja emocji z nim związanych wpływa na jakość naszego życia i funkcjonowania w świecie.

Autor: Izabela Borejko


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

w- centrum