Jak znieść izolację w czasie kwarantanny?

Dla społeczeństwa nadszedł trudny czas. Epidemia, która z dnia na dzień wywróciła nasze życie do góry nogami trwa już kilka tygodni. Jak poradzić sobie z lękiem przed nieznanym? Jak nie zwariować w domu na jednym metrze kwadratowym z rodziną? Jak zorganizować sobie pracę, aby była efektywna? Te i inne pytania zadaje sobie teraz mnóstwo osób.

Przez ostatni czas żyliśmy w ciągłym pędzie, brak czasu na cokolwiek, byliśmy przebodźcowani i zmęczeni. Marzyliśmy o tym, żeby mieć kilka dni wolnego. Nagle od kilku tygodni świat zwolnił. Paradoksalnie można by rzec ,,Twoje życzenie się spełniło”. Teraz nasze mieszkanie pełni funkcję biura, przedszkola, szkoły i strefy wypoczynkowej. Więcej czasu spędzamy z rodziną i w końcu mieszkamy, a nie jedynie pomieszkujemy. Niektórzy z nas mogą w tym czasie powiedzieć: nareszcie wiem, że żyję. Poznałem na nowo moją żonę/męża, dowiedziałem się, że moja córka ma chłopaka, a syn dostał się do drużyny piłkarskiej.

Spróbujmy potraktować czas naszej kwarantanny jako sytuację, w której możemy dowiedzieć się czegoś o sobie, o najbliższych i stwierdzić, co jest dla nas ważne.

Czasami natłok informacji medialnych potrafi bowiem przytłoczyć i powodować frustracje, przerażenie, lęk. Poniżej kilka ważnych informacji jak przetrwać ten trudny dla nas czas:

  • Nie śledź z uporem maniaka ciągle informacji w mediach. Postanów, że oglądasz tylko wiadomości wieczorne. Jeśli zauważysz i siebie podwyższony poziom niepokoju czy nawet bezsenność i uporczywe myślenie o obecnej sytuacji zastanów się, czy nie lepiej będzie, jeśli na jakiś czas przestaniesz w ogóle oglądać wiadomości i czytać artykuły w internecie.
  • Unikaj plotek i nierzetelnych informacji. Jeśli już musisz, to sprawdź co się dzieje, ale tylko w sprawdzonym źródle, nie zaś na portalu krzak.pl
  • Wykorzystaj ten czas izolacji na rzeczy na które nie miałeś dotychczas czasu ze względu na ciągły pospiech np. spędź więcej czasu z dziećmi, wypróbuj przepis na pyszne ciasto, który znalazłaś rok temu, a nie miałaś czasu na wypróbowanie, zrób porządki wiosenne, nadrób zaległości w czytaniu książek, obejrzyj filmy, które chciałaś już dawno temu obejrzeć, spędź więcej czasu z mężem/żoną. Jeśli chciałaś/eś zacząć ćwiczyć, ale brakowało ci czasu, może teraz właśnie jest dobry moment – w domu też można ćwiczyć, od czego mamy w końcu YouTube 🙂
  • Nie poddawaj się masowym nieracjonalnym zrachowaniom np. nie rób nadmiernych zapasów i nie wykupuj jedzenia na rok.  Sklepy są czynne, a takie zachowanie tylko wzbudzi w tobie jeszcze większy lęk.
  • Postaraj się zmienić swój sposób myślenia – zamiast skupiać się na tym, co zostało mi zabrane w czasie izolacji, zastanów się, co zyskam dzięki obecnej sytuacji.
  • Pamiętaj o innych – w czasie izolacji nie musimy rezygnować z kontaktów interpersonalnych, możemy zadzwonić do znajomych, skontaktować się z nimi poprzez różnego rodzaju komunikatory wizualne. Lampka wina z przyjaciółką przez Skype? Świetny pomysł, czemu nie 🙂
  • Masz rodzinę i nie wiesz jak to wszystko pogodzić? Pomocne w tym będzie rozpisanie każdego dnia. W ten sposób nie będziesz mieć poczucia, że dzień minął,  ty z pracą stoisz na bakier, nie spędziłaś czasu z dziećmi itp. Możesz  podzielić sobie każdy dzień na następujące kategorie: praca, czas dla mnie, czas dla rodziny, obowiązki. Rozpisz je w perspektywie czasowej i co najważniejsze – przedstaw je całej rodzinie tak, aby oni również wiedzieli jak będziemy  w tym trudnym czasie izolacji funkcjonować.

Zbyt intensywne myślenie o obecnej sytuacji nakręca nas jeszcze bardziej, powodując przy tym ciągłe zamartwianie się, co w dłuższej perspektywie czasowej może powodować poważne problemy zdrowotne.  W obliczu zagrożenia mamy też tendencję do nadinterpretowania faktów, powielania zachowań innych ludzi, czasami nawet do irracjonalnych zachowań. Te natomiast mogą powodować panikę. Lęki i frustracje są oczywiście zrozumiałe w obecnej sytuacji, ale starajmy się mimo wszystko nad nimi zapanować. Nadmierny lęk powoduje obniżenie naszej odporności, co w obecnej sytuacji nie jest wskazane. Zadbajmy także o nasz sen, dobre odżywianie i spacer (oczywiście zgodnie z wytycznymi Ministerstwa).  Na to, co będzie za miesiąc, dwa i  jak będzie wyglądała rzeczywistość po okresie epidemii nie mamy wpływu, ale na nasze zachowanie i podejście – owszem.

Zadaj sobie więc dwa pytania: Na co mam wpływ w obecnej sytuacji i mogę robić? Co pozytywnego daje mi obecna sytuacja?

Autor: Izabela Borejko
Psycholog, coach kryzysowy, właściciel inspiRACJA Izabela Borejko.


W-Centrum

Na portalu prezentujemy tematy związane z pasjami, sztuką, zawodami kreatywnymi, rękodziełem, ginącym rzemiosłem, ale także z obszaru social media i sektora NGO, wraz z jego uwarunkowaniami prawnymi, możliwościami jakie stwarza, oraz prezentacją ciekawych inicjatyw z tego obszaru. Zapraszamy do współpracy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

w-Centrum