Pierwszy krok do Twojego szczęścia!

Szczęście to coś, czego każdy szuka, a jednocześnie inaczej je definiuje. To temat piosenek, książek, wierszy i filmów. Coś, za czym gonimy czasami całe życie, nie wiedząc, że mamy je tuż obok.

A Ty wiesz, czym jest szczęście?

Może Cię to zdziwi, ale szczęście nie jest uczuciem, tylko stanem. Stanem ducha, istnienia, niezależnym od czynników zewnętrznych. Jeśli bowiem jesteś szczęśliwa, to nawet kiepska pogoda, przypalony obiad czy kłótnia z partnerem nie sprawi, że staniesz się nieszczęśliwa. Możesz być smutna, zirytowana, ba, nawet wściekła… ale nie nieszczęśliwa.

Szczęście pochodzi z Twojego wnętrza, jest wynikiem Twoich działań. Wyobraź sobie, że budzisz się rano. Otwierasz oczy i pierwsze co robisz, to… No właśnie. Uśmiechasz się czy też wzdychasz ciężko? To właśnie pokazuje, czy jesteś szczęśliwa.

Ludzie przez całe życie poszukują szczęścia, nie zdając sobie sprawy, że leży ono w zasięgu ich ręki… Już słyszę, jak mówisz: ”no tak, łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić?”.

Otóż zdradzę ci sekret: ABY BYĆ SZCZĘŚLIWA, MUSISZ PODJĄĆ DECYZJĘ, ŻE CHCESZ BYĆ SZCZĘŚLIWA!

Zdziwiona? Rozczarowana? Zaczekaj, proszę. Szczęście bowiem, podobnie jak poczucie własnej wartości, nie może być zależne od nikogo i niczego. Dlatego to TY musisz podjąć tę decyzję i po prostu zacząć być szczęśliwa tu i teraz.

Uzależniając nasze szczęście od czegoś czy kogoś, sprawiamy, że od tych czynników uzależniamy jedynie chwile szczęścia, a nie stan szczęścia. Kiedy np. dostaniemy podwyżkę, prawdopodobnie poczujemy się radośni i szczęśliwi, ale to uczucie najprawdopodobniej szybko zniknie w natłoku naszych codziennych spraw. Wtedy zapewne pojawi się kolejna myśl o warunku, który ma nas rzekomo uszczęśliwić. I tak dalej, i tak dalej.

Co więc zrobić, aby ćwiczyć codziennie szczęście?

Jednym z najprostszych sposobów jest prowadzenie Dziennika Wdzięczności. Kup zeszyt i połóż go na stoliku nocnym. Każdego wieczora przed snem zanotuj 5-10 rzeczy, za której jesteś wdzięczna. Zanim to zrobisz, przypomnij sobie miniony dzień i odtwórz w pamięci różne wydarzenia. Za co możesz podziękować?

Może za uśmiech swojego dziecka, słoneczny poranek, sympatycznego przechodnia, który wskazał ci najkrótszą drogę do urzędu, czy też sąsiada, który podwiózł cię ze sklepu do domu, kiedy zaczął padać deszcz? A może po prostu za to, że jesteś zdrowa, masz fajną pracę i dom, do którego lubisz wracać? Powodów może być naprawdę dużo. Zwykle nawet nie uświadamiamy sobie, za co możemy poczuć wdzięczność.

W codziennym zabieganiu nie mamy przecież czasu, aby myśleć o takich drobnych zdarzeniach i przywiązywwac do nich dużą wagę. Częściej koncentrujemy się więc na kłopotach, irytujących osobach i stresujących sytuacjach. A chodzi o to, aby nauczyć nasz umysł wyłapywać te dobre momenty. Kiedy znajdziesz chwilę przed snem i skupisz się na nich, uświadomisz sobie, że tych dobrych rzeczy, za które możesz być prawdziwie wdzięczna jest naprawdę dużo. A kiedy będziesz myślała o nich z wdzięcznością, poczujesz się szczęśliwa. I w ten sposób wprawisz w ruch samonapędzające się koło.

Świetną metodą, która pomaga być wdzięcznym, jest uważność. Uważność, czyli inaczej uważna obecność, koncentracja na tym co tu i teraz. Uważności również można się nauczyć, a kiedy to się stanie, łatwiej będzie ci zauważyć rzeczy, za które możesz być wdzięczna.

Aby Ci to ułatwić, chcę  zaproponować pewne niezwykłe ćwiczenie. Nazywa się „Ćwiczenie z rodzynką”.
Weź rodzynkę. Przyjrzyj się jej uważnie, jakbyś widziała ją po raz pierwszy. Obróć w dłoniach, dotknij, poczuj jej gęstość, skórkę. Następnie powąchaj ją.

Spójrz na nią pod słońce, połóż na stole, rozwałkuj delikatnie w palcach. Przyjrzyj się jej pod różnymi kątami. Zauważ zagłębienia w skórce. Powoli weź ją do ust, ale nie przegryzaj od razu. Zauważ, co czujesz – na języku, na podniebieniu. Possij ją i dopiero po dłuższej chwili przegryź. Kontynuuj w ten sposób, bardzo uważnie i z otwartością na to, co się pojawi. Zarejestruj wrażenia, które się pojawią.

Prawda, że cudownie proste?

Powodzenia – bądź wdzięczna i szczęśliwa!

Magdalena Knitter

O Autorze:

Magdalena Knitter

Magdalena Knitter – dyplomowany life coach, trener rozwojowy i pedagog. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Specjalizuje się w budowaniu relacji interpersonalnych, komunikacji oraz we wzmacnianiu poczucia własnej wartości i szczęścia. Prowadzi warsztaty umiejętności interpersonalnych, grupy rozwojowe, coachingi oraz wyjazdy z rozwojem dla kobiet do Toskanii. Autorka książek: „Najważniejsza decyzja” oraz „Kobieta w wewnętrznej podróży”. Po więcej zajrzyjcie tutaj.

W-Centrum

Na portalu prezentujemy tematy związane z pasjami, sztuką, zawodami kreatywnymi, rękodziełem, ginącym rzemiosłem, ale także z obszaru social media i sektora NGO, wraz z jego uwarunkowaniami prawnymi, możliwościami jakie stwarza, oraz prezentacją ciekawych inicjatyw z tego obszaru. Zapraszamy do współpracy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

w-Centrum