Coaching czy terapia? Co wybrać?

W ostatnim czasie coraz częściej słyszę, jak wzrasta zapotrzebowanie na coachów i terapeutów. Jeszcze do niedawna tematy z tym związane były niepopularne, a wręcz traktowane jak tematy tabu. Bo problem? Jaki Ty możesz mieć problem? A szukanie pomocy psychologicznej od razu powodowało wypisane z kręgu społecznego. Jak dobrze, że te czasy minęły. Jak dobrze, że staliśmy się coraz bardziej odważni i asertywni w szukaniu pomocy w pracy z przekonaniami i emocjami.

Zaburzenia osobowości – któż ich nie ma?  To co nas odróżnia to to, w jaki sposób potrafimy sobie z nimi radzić. Powstaje coraz więcej pytań, co wybrać dla siebie: coaching czy terapię? I co to w ogóle jest?

Dla kogo terapia, a dla kogo coaching?

Główna różnica między terapią a coachingiem to koncentracja na obszarze. Terapia koncentruje się na zdrowiu psychicznym i emocjonalnym, podczas gdy coaching koncentruje się na wyznaczaniu i osiąganiu celów. Jednym z zadań coachingu jest rzucać wyzwanie. Chociaż podejścia do coachingu są różne, większość coachów koncentruje się na wzmocnieniu osobistym, motywacji i strategiach definiowania i realizacji marzeń. Warunkiem jest tu stabilność emocjonalna.

Terapeuci są przeszkolonymi specjalistami zajmującymi się zdrowiem psychicznym. Może się zdarzyć, że osoba szuka coachingu, ponieważ zdaje sobie sprawę, że aby zrobić postęp w życiu konieczne jest stawianie sobie wyzwań. Co, jeśli ta osoba jest przygnębiona lub niespokojna, nie ma sił i motywacji? Jest tu paradoks. 

Coraz częściej słyszy się w najbliższym otoczeniu, że życie jest trudne – zbyt trudne.  Osoby tak mówiące nie są w stanie rzucić sobie wyzwania, aby iść dalej, jednocześnie uznając, że to jest dokładnie to, co muszą zrobić. Dlatego ważne jest, aby ktoś, kto szuka pomocy najpierw rozpoczął od rozeznania sytuacji.

Podczas terapii stajesz twarzą w twarz z przeszłością, aby móc działać i iść do przodu.

Terapia pomaga spojrzeć na przeszłość, aby przezwyciężyć głęboko zakorzenione problemy. Zobaczysz jak Twoja przeszłość, w tym przeszłe relacje wpływają na Ciebie dzisiaj. Nauczysz się rozwiązywać swoje problemy i podejmować działania zgodne z Twoją naturą. Uzdrowisz i zaakceptujesz swoje przeszłe traumatyczne doświadczenia.

Terapia, którą zna większość ludzi, daje możliwość przyjrzenia się temu, co dzieje się w środku – emocjonalnie, psychologicznie lub interpersonalnie. Podczas sesji terapeutycznych często powracasz do emocjonalnych doświadczeń, wzorców, traumy, uczenia się i przekonań, które miałeś w przeszłości – i łącząc kropki, zaczynasz rozumieć, w jaki sposób doprowadziły cię one do miejsca, w którym jesteś obecnie.

Celem terapii jest uwolnienie blokad, abyś mógł być szczęśliwszy i spokojny. Terapia w swej istocie polega na pracy nad problemami psychologicznymi u ich źródła i wykonywaniu pracy uzdrawiającej.

Terapia często nie ma określonej „daty zakończenia”. Sesje mogą trwać miesiące lub lata w sposób ciągły.

Miarą sukcesu terapii są takie czynniki, jak poprawa nastroju, niższy poziom lęku, zdrowsze nawyki żywieniowe i większe poczucie szczęścia.

Terapia zwykle rozpoczyna się od dłuższej jednej sesji początkowej lub kilku, podczas której jest okazja by lepiej się poznać i ocenić dopasowanie. Struktura kolejnych sesji zależy od podejścia terapeuty. Sensem jest omawianie myśli i uczuć a także wspomnień czy przeszłych urazów.

Poszukaj terapeuty, przed którym czujesz się komfortowo i który ma bezpośrednią wiedzę na temat twoich problemów.

W coachingu pracujesz nad tym gdzie teraz jesteś a gdzie chcesz być.

Coaching skupia się na „tu i teraz”, przy czym istotne jest też, jakie doświadczenia życiowe doprowadziły Cię do miejsca, w którym się znajdujesz. Jednak już nie wracamy i nie zajmujemy się uzdrawianiem przeszłości.

Coaching pomoże Ci znaleźć pomost i przeskoczyć z dziś, by odnieść sukces jutro. Nauczy Cię, jak osiągnąć wielkie marzenia. To także doskonały sposób, by popracować nad odkrywaniem swoich pasji, opracowywaniem ścieżki prowadzącej do ich osiągnięcia i budowaniem pozytywnego nastawienia, które pozwoli Ci je osiągnąć. Podczas sesji identyfikujesz swoje wizje życiowe, cele i małymi krokami realizujesz zaplanowane przez siebie działania.

Sesje coachingowe, tak jak i w terapii również często rozpoczynają się od dłuższej sesji wstępnej, aby zebrać informacje o celach życiowych, przeszkodach, które stanęły na drodze, sposobie myślenia i zachowaniach, które były pomocne lub szkodliwe. Kolejne sesje mają na celu ustalenie priorytetów, mocnych stron, wizualizację przyszłości i poznanie popartych naukowo strategii kultywowania szczęścia.

Celem coachingu jest ciągły postęp, więc sesje mają na celu pielęgnowanie Twoich mocnych stron i wykorzystanie tej nauki, aby poprowadzić Cię naprzód w skuteczny, praktyczny sposób.

Poszukaj coacha, które ma kwalifikacje i którego filozofia Cię inspiruje, a jego podejście do Ciebie Ci odpowiada.

Test, czy potrzebujesz terapii?

  • Doświadczasz objawów, które powodują stres w Twoim życiu, takich jak lęk, obawy, urazy, ciągłe analizowanie przeszłości, depresja, zaburzenia odżywiania, agresja?  
  • Potrzebujesz uzdrowić traumy i krzywdy z przeszłości?
  • Masz trudności z nazwaniem swoich emocji?
  • Czujesz zależność od innych osób?
  • Każdą decyzję uzależniasz od potrzeb otoczenia?
  • Zmagasz się z uzależnieniami?
  • Nie umiesz zbudować trwałych relacji, opartych na szacunku i akceptacji?

Jeśli przynajmniej na 3 pytania odpowiedziałeś Tak, to terapia jest dla Ciebie.

Test, czy potrzebujesz coachingu?

  • Szukasz sposobu, w jaki sposób osiągnąć swoje cele?
  • Masz poczucie, że utknąłeś w życiu?
  • Chcesz wyjść ze swojej strefy komfortu?
  • Pragniesz życia z celem i sensem, ale nie wiesz, od czego zacząć?
  • Wiesz, że masz wiele powodów do wdzięczności, ale czegoś brakuje i potrzebujesz dodatkowej inspiracji i kierunku działania?
  • Szukasz sposobu jak zmienić złe nawyki i zastąpić je zdrowymi i korzystnymi dla Ciebie?

Jeśli nie borykasz się z traumami i jesteś stabilny emocjonalnie, ale przynajmniej na 3 pytania odpowiedziałeś Tak, to coaching jest dla Ciebie.

Jeśli chodzi o szukanie pomocy, nie ma jednego uniwersalnego podejścia. To, co działa dla innych, może nie działać dla Ciebie. Bez względu na Twoją motywację, warto zrozumieć, gdzie rozszczepiają się role terapii i coachingu, abyś mogła podjąć świadomą decyzję, która jest dla Ciebie odpowiednia!

I pamiętaj to Twój pierwszy ważny krok w samodoskonaleniu i wzmocnieniu!  Zrób go!

Edyta Barcińska-Ochab

O Autorze:

Edyta Barcińska-Ochab, certyfikowany trener, coach, facylitator z kilkudziesięcioletnim stażem. Od 2008 roku zajmuje się szkoleniami z zakresu sprzedaży, komunikacji  i rozwoju osobistego. Swoje doświadczenie zdobywała współpracując z  ITI Neovision, NC+,Netia, Gettin Bank, Akces-Med., T-mobile, CCIG Group, sprzedając nieruchomości oraz prowadząc własną działalność gospodarczą. 

Lubi wyzwania, propaguje ruch-podróżując i wędrując po górach. Kocha konie, psy, a od niedawna także koty. Fascynuje ją medycyna naturalna i tajniki podświadomości. Towarzyszy jej motto: codziennie wykraczaj poza swoje możliwości.

W-Centrum

Na portalu prezentujemy tematy związane z pasjami, sztuką, zawodami kreatywnymi, rękodziełem, ginącym rzemiosłem, ale także z obszaru social media i sektora NGO, wraz z jego uwarunkowaniami prawnymi, możliwościami jakie stwarza, oraz prezentacją ciekawych inicjatyw z tego obszaru. Zapraszamy do współpracy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

w-Centrum