Współczesny start up. Plusy i minusy

W Polsce start upy zyskały popularność już kilka lat temu. Wielu młodych przedsiębiorców decydowało się na to rozwiązanie w poszukiwaniu idealnego modelu biznesowego. Sprzyjający był dla nich fakt, że na rynku nie brakowało różnego rodzaju dofinansowań. Tym co wyróżnia taki model prowadzenia własnej firmy jest przede wszystkim innowacyjny pomysł i większa skłonność do ryzyka przez założyciela. Skąd się bierze ryzyko?

Głównie z charakteru prowadzenia biznesu – początkowy brak wysokich opłat i ryzyka jakie pojawia się na tradycyjnym rynku. Przez ostatnie lata powstało mnóstwo start upów, a kreatywność i rynek dla nowych biznesów się nieco skurczyły. Czy są jeszcze szanse na sukces w przypadku takich organizacji? Jakie są wady i zalety takiego modelu i czy każdy ma możliwość założyć swój własny start up?

Czy każdy może założyć start up?

W teorii oczywiście tak. Wszystko jednak zależy od tego czy założyciel ma świadomość z czym wiąże się taki model biznesowy. Kluczowe cechy charakteru, które z pewnością są pożądane to kreatywność, pracowitość, innowacyjność i otwartość na zmiany. Start up nieco różni się od założenia działalności gospodarczej, jednak są to głównie kwestie formalne.

Prężnie działający start up przeradza się w firmę, która kierując się ustalonym już modelem biznesowym, zdobywa rynek. Jednak w kwestii zaangażowania w tworzony biznes, modele te są zbieżne. Aby założyć start up należy przede wszystkim mieć świadomość, że nawet najlepszy pomysł może okazać się nietrafiony. Może być również źle wykorzystany, np. przez nieprawidłowy model zarządzania, marketing czy złe gospodarowanie zasobami.

Czynników wpływających na niepowodzenie nie brakuje. I choć te zewnętrzne nie zawsze są możliwe do przewidzenia, można zminimalizować ryzyko. Założenie start upu wiąże się z wieloma wyrzeczeniami oraz mnóstwem pracy w początkowym (a także późniejszym) okresie. Kreatywność powinna towarzyszyć twórcom na każdym etapie ponieważ sposoby dotarcia do klienta są różne, a w zależności od produktu, powinno się bacznie obserwować jak reagują na niego potencjalni klienci.

Start up to świetne rozwiązanie dla osób, które posiadają innowacyjny pomysł i chcą samodzielnie decydować o kolejnych działaniach podejmowanych w tym zakresie. Założycielami często zostają osoby, które zdobyły wystarczająco dużo doświadczenia w danym obszarze i chcą wystartować z samodzielnym projektem.

Start up – im się udało!

Dużą zaletą zakładania start up-u jest brak opłat lub minimalny wkład własny. To sprawia, że wiele osób podejmuje ryzyko założenia własnego biznesu. Większość dotacji jest bezzwrotna, co staje się dodatkową motywacją do działania. Wielu twórców rozpoczyna działania w branżach takich jak IT, e-commerce czy usługi. Nie jest to oczywiście zasadą, ale to luka rynkowa, która daje pole do popisu przy różnych programach i aplikacjach ułatwiających codzienne funkcjonowanie w sieci. W Polsce nie brakuje marek, które swoje przygodny na rynku zaczynały właśnie od bycia start upem. Poniżej kilka przykładów z różnych branż, które pokazują, że dzięki ciekawym pomysłom i ciężkiej pracy, można osiągnąć sukces.

Misie Szumisie – pomysł na markę zrodził się z potrzeby codzienności. Dziecko jednej z założycielek miało problem z zaśnięciem, który znikał gdy tylko maluch słyszał szumy. I choć do dziś, Misie Szumisie są rozpoznawalną i chętnie kupowaną marką, sam pomysł zrodził się przypadkowo.
Perfect Gym to platforma dla osób, które na co dzień korzystają (lub chcą korzystać) z siłowni.

Oprogramowanie, z którego korzysta wiele sieci siłowni pomaga sprawdzać i analizować statystyki aktywności klientów, pracy trenerów i harmonogramów zajęć. Choć w Polsce platforma nie jest zbyt popularna, w Azji cieszy się ogromną popularnością.
VersaBox to rozwiązanie technologiczne, które opracowało czterech Polaków. Wymyślili robota, który jest w stanie przenosić ciężary o wadze nawet 700kg. Rynek robotów rośnie bardzo szybko, a konkurencją dla start upu jest między innymi Kava czyli robot stworzony przez Amazon.

Start up – zalety

Do niewątpliwych zalet, które mogą skłonić do założenia start upu należą:
– Niskie koszty wejścia,
– Dofinansowania – warto szukać również organizacji, które wspierają rozwój innowacyjnych biznesów,
– Rozwój osobisty – mały budżet początkowy sprawia, że założyciel musi zająć się koordynacją wielu zadań jednocześnie. Sprzyja to rozwojowi w kwestiach takich jak administracja, księgowość czy marketing. Bardzo często właściciele muszą zarządzać tymi sprawami sami, ponieważ nie ma środków na zatrudnienie kogoś do pomocy. Rozwój osobisty gwarantowany,
– Niezależność – uwolnienie się z pracy na cudzy rachunek dodaje skrzydeł,
– Swoboda = odpowiedzialność – świadomość pracy na własny rachunek sprawia, że z jednej strony pojawia się swoboda, z drugiej jednak jest odpowiedzialność za powodzenie biznesu. Bycie sobie samemu szefem jest przyjemne, ale niesie za sobą obowiązki i odpowiedzialność. Nierzadko determinuje dalsze losy biznesu.

Start up – wady

Do głównych wad takiego rozwiązania biznesowego należy niepewność powodzenia. Zwykle powodem zakładania start upu są innowacyjne pomysły. Te jednak nie mają często gwarancji powodzenia. Statystyki podają, że w okresie pierwszych dwóch lat upada aż 90% biznesów. Należy mieć na względzie dużą dynamikę i konieczność dopasowania się do zmian.

Wprowadzenie na rynek nowej firmy wiąże się również z ogromnym zaangażowaniem. Prawie zawsze jest ono większe niż praca na etacie, bo wymaga całodobowej organizacji i monitorowania progresu. Nierzadko powstawania start upów wiąże się z brakiem wolnego czasu popołudniami, zajętymi weekendami i rezygnacją z wakacji.

Założenie własnego start upu to decyzja niełatwo, ale można ją podjąć w oparciu o kilka podstawowych kwestii. Odpowiedź na poniższe pytania może pomóc w ostatecznej analizie za i przeciw. Jeśli większość pytań ma odpowiedź pozytywną, warto rozważyć założenie własnego modelu biznesowego.


1. Czy mój pomysł jest kreatywny i innowacyjny? Czy wniesie coś nowego dla odbiorców?
2. Czy jestem w stanie zainteresować potencjalnych klientów swoim produktem?
3. Czy mam jakiś pomysł na to aby się wybić wśród konkurencji?
4. Czy jestem w stanie poświęcić dużo czasu i ciężkiej pracy na to żeby mój pomysł miał okazję się sprawdzić?

Autor: Artur Parzybut

Artur Parzybut – miłośnik giełdy, marketingu i przedsiębiorczości. Więcej twórczości tego autora znajdziecie na blogu https://biznesomania.com.pl/ , słynącym przede wszystkim z prezentowania pomysłów na biznes i docenionym między innymi przez Blaber czy MarketingiBiznes.

W-Centrum

Na portalu prezentujemy tematy związane z pasjami, sztuką, zawodami kreatywnymi, rękodziełem, ginącym rzemiosłem, ale także z obszaru social media i sektora NGO, wraz z jego uwarunkowaniami prawnymi, możliwościami jakie stwarza, oraz prezentacją ciekawych inicjatyw z tego obszaru. Zapraszamy do współpracy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

w-Centrum