Jak i gdzie reklamować swój biznes?

Reklama dźwignią handlu. Jest w tym powiedzeniu wiele prawdy. Mając bowiem nawet najlepsze produkty czy usługi, dbając o jakość, obniżając cenę do granic opłacalności nadal nikt nie zagwarantuje nam dużych obrotów i tłumu klientów. To co oferujemy, powinniśmy zaprezentować światu najlepiej jak się da. Na szczęście jest na to sporo sposobów, a dziś omówimy najpowszechniejsze z nich.

Reklama na własną rękę czy przez agencję?

Agencje marketingowe to firm wyspecjalizowane w robieniu dobrych reklam, niestety ich usługi są kosztowne, nie dość, że dopłacamy prowizję, to jeszcze poważne firmy nie zaczynają nawet pracy na budżetach rzędu kilka tysięcy złotych miesięcznie. Oznacza to, że prowadząc niewielką działalność prawdopodobnie znacznie bardziej opłacalne będzie dla nas samodzielne zajęcie się marketingiem swojej firmy.

Niesie to za sobą nie tylko oszczędności, ale i fakt, że na swojej działce znamy się najlepiej.

Skorzystanie z usług agencji marketingowej warto rozważyć w momencie, w którym chcemy zatrudnić dodatkowe osoby do działu marketingu. Wtedy będziemy pogodzeni z kosztami i oznacza to, że w temacie marketingu pracy nie brakuje. Poważne zobowiązanie, jakim jest pracownik możemy zastąpić agencją marketingową.

Reklama w internecie czy reklama tradycyjna?

Marketing internetowy to bez wątpienia obszar wart uwagi. Zachodnie społeczeństwa więcej pieniędzy wydają obecnie w cyfrowym świecie niż tym fizycznym.  Nic więc dziwnego, że możemy tam kupić niemal wszystko. Spoglądając na listę największych firm świata bardzo łatwo da się dostrzec, że prawdziwi giganci opierają swój marketing i sprzedaż na internecie.

W ostatnich latach powstało nawet wiele powiedzeń w rodzaju „jeśli nie ma cię w internecie to nie istniejesz”. Reklama tradycyjna czyli na przykład ulotki, bilbordy, radio, prasa czy telewizja nie dają tak dobrych możliwości targetowania grup odbiorców co reklama w internecie, gdzie z powodzeniem możemy obrać sobie za cel wąską grupę osób, na przykład kardiolodzy po czterdziestym rok życia, z dwójką dzieci i do nich kierować naszą reklamę.

Dzięki temu nie przepalamy reklamowego budżetu na klientów, którzy nie są zainteresowani naszymi produktami lub usługami. Nie oznacza to jednak, że taka reklama nie ma sensu. Jak najbardziej sprawdzi się ona w przypadku lokalnych, ograniczonych obszarowo działalności jak piekarnia czy warsztat samochodowy. Wielkie rozgłośnie w postaci telewizji czy radia zapewnią nam natomiast dotarcie do starszych odbiorców i to z dużym rozmachem.

Będą one świetne jeśli chcemy zaznaczyć obecność naszego produktu, o ile jednak nie posiadamy milionowych budżetów to nie dadzą one dużego przełożenia na sprzedaż z powodu braku możliwości dokonania natychmiastowej transakcji.

Reklama w mediach społecznościowych

Jest to świetny przykład reklam, którą możemy targetować. Zależnie od naszych wyborów reklama będzie pokazywała się tylko określanej grupie osób. Wyznaczyć naszą grupę docelową możemy na podstawie wieku, miasta zamieszkania, zainteresowań, płci, czy wykształcenia. Współczesne społeczeństwo spędza w mediach społecznościowych aż za dużo czasu, jest to więc świetne miejsce, żeby przechwycić nieco ich uwagi.

Minusami reklamy w mediach społecznościowych jest jej ograniczona żywotność, co oznacza nie mniej, nie więcej, a tyle, że efekty widzimy dopóki płacimy.

Niektóre firmy z obszaru mediów społecznościowych potrafią nawet celowo przycinać zasięgi tym, którzy raz zdecydowali się na reklamę licząc, że zrobią to znów, aby poprawić wyniki. Do tworzenia dobrych reklam w mediach społecznościowych powinniśmy jak najlepiej określić naszego klienta idealnego, dzięki czemu będziemy w stanie lepiej ukierunkować nasze płatne działania.

Reklama Google Ads

Podobnie jak w przypadku reklamy w mediach społecznościowych, wyniki z Google Ads będą widoczne dopóki nasze pieniądze będą zasilały budżet korporacji. Reklama ta pozwala nam kosztem kod kilku do kilkudziesięciu złotych za pojedyncze kliknięcie pojawić się na samym szczycie wyników wyszukiwania przeglądarki Google, na wskazaną przez nas frazę. Jeśli więc przykładowo sprzedajemy rowery, możemy umieścić swój produkt na pierwszej stronie Googla pod frazą „rower”.

Będzie to jednak wysoka cena za każde wyświetlenie i jeszcze większa za każdą osobę, która przejdzie do naszej oferty. Należy pamiętać, że zapłacimy za te czynności nawet jeśli klient nie dokona u nas żadnego zakupu, a o to łatwo, ponieważ konkurencja jest ogromna. Znacznie mniej zapłacimy za wyświetlenie reklamy pod mniej popularną frazą, na przykład „różowy rower górski dla dziesięciolatki”.

Content marketing

Jest to bardzo doceniana przez wielu forma reklamy internetowej, daje bowiem wiele korzyści. Z jednej strony użytkownicy strony, na której umieszczamy artykuł przechodzą do naszej witryny na zakupy, z drugiej budujemy zaufanie, bowiem wielu klientów przed dokonaniem ważnego zakupu sprawdza najpierw opinie o firmie, produkcie czy usłudze w internecie.

Po przeczytaniu wyjaśniającego i pochlebnego artykułu ich stosunek na pewno będzie bardziej optymistyczny, niż do anonimowej firmy, po trzecie umieszczane linki na zewnętrznych stronach będą przekładały się na organiczne wyniki w wyszukiwarkach. Co bardzo istotne – linki te mają charakter długotrwały i będą wpływały na pozycjonowanie długo po dokonaniu płatności. Minusem content marketingu są bez wątpienia koszty i dłuższy czas zanim reklama zadziała.

Inną ogromną zaletą prowadzenia kampanii marketingowych w internecie jest mierzalność wyników – wszystko możemy sprawdzić w czasie rzeczywistym chociażby przy pomocy Google Analytics, paneli zarządzania reklamą czy kodów śledzących. Nie możemy też pomijać faktu, że działania w cyfrowej rzeczywistości możemy podejmować z minimalnymi budżetami, co nie jest możliwe w przypadku reklamy tradycyjnej.

Autor: Artur Parzybut

O Autorze:

Artur Parzybut – miłośnik giełdy, marketingu i przedsiębiorczości. Więcej twórczości tego autora znajdziecie na blogu biznesomania.com.pl, słynącym przede wszystkim z prezentowania pomysłów na biznes i docenionym między innymi przez Blaber czy MarketingiBiznes.

W-Centrum

Na portalu prezentujemy tematy związane z pasjami, sztuką, zawodami kreatywnymi, rękodziełem, ginącym rzemiosłem, ale także z obszaru social media i sektora NGO, wraz z jego uwarunkowaniami prawnymi, możliwościami jakie stwarza, oraz prezentacją ciekawych inicjatyw z tego obszaru. Zapraszamy do współpracy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

w-Centrum