Żyjemy w czasie szybkiego rozwoju urządzeń mobilnych, wielkiego rozkwitu mediów społecznościowych i zacieraniu się relacji międzyludzkich. Pierwsze co robimy rano po wstaniu, jest sprawdzanie powiadomień na telefonie. Więc nic dziwnego, że większość firm chce to wykorzystać i w mediach społecznościowych podnieść sprzedaż. Jednak nie wystarczy wrzucić zdjęcie z opisem i odpowiadać na zapytania ofertowe. Więc jak się zabrać do tego by efekty były zadowalające?
1. Określić grupę docelową
Określenie grupy docelowej jest podstawą każdego biznesu. Np. Szydełkujesz zabawki — określa rodziców, tworzysz ceramikę ze śmiesznymi napisami czy memami — szukasz ludzi z poczuciem humoru. Bez scharakteryzowania odbiorcy jedynie strzelamy w próżnię internetu. Dlaczego się tak dzieje? Ponieważ jesteśmy bombardowani informacjami, to powoduje przebodźcowanie i spadek zainteresowania.
”Scrollowanie” social mediów za ciekawymi, śmiesznymi czy kreatywnymi postami jest już normalnością każdego użytkownika. Media społecznościowe mają swój algorytm, więc w tym nie pomagają, by znaleźć coś nowego inspirującego. Ponieważ na stronie głównej wyświetlają się podobne posty, które były klikane, wyszukiwane czy polubione przez użytkownika. Dlatego, by trafić w algorytm Facebooka czy Instagrama, warto wiedzieć, dla kogo ma być przekaz. Odbiorca docenia kreatywność i materiały pozwalające rozwiązać jego problem.

2. Wybrać portal
Teraz przemyśl, na jakich portalach twoja grupa docelowa przebywa. Masz kilkanaście portali do wyboru Pinterest, YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, Twitter i wiele innych. Nie da się działać dobrze we wszystkich, dlatego, że tworzenia i opracowanie dobrych materiałów pochłania czas, a nawet mnóstwo czasu. Choć przy dobrze zorganizowanej treści da się rozwijać na dwóch czy trzech portalach, oczywiście wprowadzając automatyzację działań.
Ciekawostka – Kobiety częściej korzystają z Facebooka i Instagrama, za to mężczyźni z LinkedIn, YouTuba czy Twittera.
3. Stworzyć swój content
Content marketing jest to strategia marketingowa dająca możliwości tworzenia i rozpowszechniania ciekawych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować odbiorców, jak również nakłonić ich do konkretnego działania. Ważna jest systematyczność w swoich działaniach.
Trendy w social mediach zmieniają się bardzo szybko, więc warto to obserwować. Liczy się kreatywność w podejmowanych działaniach. Obserwowanie swoich statystyk i wyciąganie wniosków, które posty, kampanie czy live mają największy odezw. Również widoczne jest, z których treści można zrezygnować, bo nie dają oczekiwanego efektu.
Jednak jak stworzyć dobrą strategię dla rękodzieła?
Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jest to metoda prób i błędów. Jednak mam dla Ciebie parę wskazówek.
Twórz treści, które możesz kilkukrotnie wykorzystywać. Przykładowo szydełkujesz i chcesz pokazać swoje prace. Nagrywasz video, tworząc jedno ze swych dzieł, do tego możesz rozpisać wzór i robisz zdjęcia swojej pracy. To się nazywa recykling treści. Tworząc jedną pracę, masz kilka ciekawych materiałów na swoje media społecznościowe.

Dodatkowo stwórz swój kalendarz publikacji, w którym rozpiszesz, co jest potrzebne, na kiedy oraz jaki ma być rodzaj contentu.
Określ rodzaj contentu, który chcesz tworzyć. Jest w czym wybierać, jednak pamiętaj o swojej grupie doceowej. Przykłady można mnożyć jak – artykuły, infografiki, blogi, e-booki, wideo, podcasty, webinary, zdjęcia, newslatter, wzory, instrukcje wykonania.
Jeśli już masz swoją społeczność, pytaj swoich odbiorców, lub pozwól im zadawać pytania. Tak działając, nie dość, że budujesz zaangażowanie to i tworzysz dobry content, na przykład pokazując swoje lub swojej społeczności odpowiedzi.

4. Nie bać się błędów
Jesteśmy tylko ludźmi więc popełniamy błędy, a co więcej dajmy sobie prawo do ich popełniania. Oraz wyciągajmy wnioski na przyszłość, bo najgorsze nie tylko w social mediach, ale również w życiu czy biznesie, jest popełnianie wciąż tych samych błędów. Jeśli tworzysz coś ciekawego, nie bój się tego pokazać światu! Odbiorcy uwielbiają obserwować ludzi, którzy mają hobby, zainteresowania czy mają coś ciekawego do powiedzenia i to w zabawny sposób.
Autor: Joanna Godek-Kowalska