Kreatywność, jako kluczowa kompetencja przyszłości. Czy bycia twórczym można się nauczyć?

Czym jest kreatywność? To najbardziej pożądana kompetencja w dzisiejszych czasach. Z uwagi na szybko zmieniającą się rzeczywistość, postęp technologiczny oraz dużą konkurencję, wymagane jest od nas, abyśmy tworzyli nowe, innowacyjne pomysły w krótkim czasie, które pozwolą nam się nam wyróżnić się wśród innych osób i osiągnąć sukces, czy to w życiu codziennym, czy w pracy.

Twórczość to proces myślowy, który prowadzi do nowych i użytecznych rozwiązań, może być umyślnie wywoływany w kontrolowany sposób.

Dlaczego warto robić coś, na czym się nie znamy?

Jeśli nie masz o czymś pojęcia, nie jesteś specjalistą w danej dziedzinie, a jesteś ciekaw danego tematu to zapewne kieruje Tobą motywacja parateliczna. Odczuwasz ekscytacje, Twoja uwaga pochłonięta jest przez działanie i nie zwracasz uwagi na ograniczenia. Nie skupiasz się na konkretnym rezultacie, lecz sama aktywność działania sprawia Ci przyjemność.

Jeśli nie jesteś ekspertem w danej dziedzinie to równocześnie nie jesteś ograniczony, nie masz utartych schematów działania (nie wiesz tak naprawdę co jest możliwe, a co nie), dlatego łatwiej jest Ci wymyślić kreatywne rozwiązanie.

Pracujesz nad swoją twórczością i kreatywnością, dzięki której tworzysz nowe i interesujące pomysły. Mózg do mięsień, który możesz ćwiczyć podobnie jak ciało na siłowni. Niećwiczony – zanika.

Co daje Ci kreatywność?

Jeśli zainteresowała Cię nowa rzecz lub temat, to zapewne zgłębianie jej wytwarza pozytywny nastrój, który działa stymulująco na twórcze myślenie, rozwiązywanie problemów.

Pozytywny nastrój aktywizuje w mózgu odległe i nieoczywiste elementy, w związku z czym powstają innowacyjne pomysły. Co więcej, badania pokazują, że materiał powiązany z pozytywnym nastrojem jest lepiej zapamiętywany.

Jedną z zasadniczych cech twórczego myślenia jest aktywne podejście do problemu, często skutkujące jego daleko posuniętą modyfikacją. Osoby, które myślą twórczo nie godzą się na szukanie rozwiązania problemu w postaci, w jakiej go sformułowano. Przeciwnie, starają się uprościć, zredefiniować, postawić na nowo, niekiedy wręcz zastąpić innym problemem.

Trzeba zrozumieć postawiony problem, przeanalizować, wygenerować, a następnie wyselekcjonować rozwiązania, poddać modyfikacji, a następnie przejść do realizacji planu i oceny pomysłów.

Kreatywności można się nauczyć. Ciesz się tym, co robisz, pozwól sobie na najbardziej irracjonalne pomysły i kieruj się zasadą odroczonego wartościowania. Nie oceniaj zbyt wcześnie swoich pomysłów, ale szukaj rozwiązań „co jeszcze…” możesz wymyślić w danym temacie


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.